måndag 9 mars 2009

Rico, rico (gottgott)

Jag håller på att utveckla ett nytt förhållande till mat: det får ta lite mera tid bara det är himmelskt gott. Och det får kosta lite mer bara det är värt det. I förhållande till min tidigare attityd billigt-snabbt-saksamma vad det smakar är detta ju en liten revolution.


Under helgen lagade jag bl.a. en hejdlöst smaskig brunchtallrik med babyspenat, sallad, serranoskinka, mozzarella, valnötter, auraost, brie, kalamataoliver, honung, chorizo, skinka och saftiga apelsinklyftor.










På söndagmorgon bakade jag scones, hälften av vilka var smaksatta med Auraost, torkade aprikoser och valnötter, mnjomnamslurps... Himmelskt gott med Earl Grey och syrlig apelsinmarmelad!



Dagens lunch blev en mums-filibabbasallad med "leftovers", dvs. babyspenat, rucola och lollo rosso plus grynost, auraost, serranoskinka, vindruvor och kalamataoliver.


P.S. "Rico, rico" är ett uttryck som blev populärt i Spanien på 90-talet. Det var den baskiske kocken Karlos Arguiñano som gjorde det till sitt varumärke: "un poco de perejil y... rico, rico" (lite persilja och... gottgott).

1 kommentar:

Cam sa...

OMG Heidi kom till mig och kocka också! det ser underbart ut!!! kram:)