söndag 8 mars 2009

Jag är knäpp

Nähhe, jag kan tydligen inte sitta stilla mer än två dagar i sträck. I förrgår och igår gick det bra att vila ut mig och inte "uträtta" eller "prestera" något. Men idag. Ojojoj. Efter lugn brunch med gammal film (Adam's Rib med Spencer Tracy och Katherine Hepburn, lysande skådespeleri och bra humor!) började det liksom krypa i mig.

Jag började med att SKRUBBA UGNEN. Det är tungt så in i norden, hujedamej. Visste ni som har en Strömberg modell "mommos kök" att glaset framför ugnsluckan kan tas bort? Detta upptäckte jag idag. Glaset sitter mellan två skenor och när det är så skitigt att man nätt och jämt ser in i ugnen, ja då kan man ta bort det och putsa på insidan och utsidan, vips bara.

Detta tog tydligen ändå inte tillräckligt hårt på krafterna, för det nästa jag vet är att jag står på en pall och tvättar köksskåpen. Torkar under väggskåpen, torkar bänkskåpen, torkar även listen UNDER bänkskåpen när jag en gång håller på. Sen kan jag ju inte låta bli utan torkar kaklen också. Och tehyllan. Och, aj jo herregud, jag torkade dörren också. Köksdörren. Det finns alltid saker som behöver torkas när trasan en gång är fuktig.

Nu värker det ren i armarna och jag har blivit rejält törstig. J föreslår en promenad, han läser på tent och behöver frisk luft. Promenad verkställs, det är halt men solen skiner och vi har riktigt skönt. Promenaden gör mig ännu mer "helgdagshög", jag har halva dan framför mig och känner för att FEJA. Fram med dammsugaren, fram med moppen, hett vatten och diskmedel. Stolarna far upp på matbordet, ugnen får maka på sig för här ska det göras RENT även där solen aldrig skiner, nämligen bakom den. Nästan som en eftertanke svänger jag ihop en pizzadeg och ett formbröd ur Leilas bok.

Klockan är halv åtta och NU har jag gjort tillräckligt för idag. Hela kroppen värker och jag känner en djup tillfredsställelse ända ner i mina österbottniska rötter över dagens verk. Samtidigt är jag lite störd på att det är så här jag får mina kicks. Känner mig lite knäpp (läs: patetisk!). Men orkar egentligen inte bry mig, om jag nu är lite knäpp så är jag det ändå på ett nyttigt sätt. Sådesså.

Inga kommentarer: