tisdag 19 augusti 2014

Regn och fjärilar i magen

Hej. Vi har en sensommarvecka med riktigt höstväder, piskande-smattrande regn, åska och kyligt. Alla suckar och klagar på regnet men myser kanske lite inombords ändå. Det gör åtminstone jag. Jag gillar omväxling. Sade jag gillar? Ursäkta mig, jag menade behöver.

För att illustrera min point: efter bara en vecka av översättningsjobb här hemma insåg jag att det inte går. Jag kan inte sitta hemma måndag till fredag och jobba, jag blir galen.* Snyftande tänker jag nu på den underbara studietiden som tog slut i våras... dagar fulla av inspirerande musik, nya projekt och lärdomar... hm. Fast vänta nu. Reality check?

Detta var alltså tiden då jag varje dag, i ur och skur, slängde mig på cykeln och flåsande trampade 7 km till konservatoriet där jag hade schemat fullt med lektioner och övningar, och alltid den tunga datorryggsäcken på ryggen för att inte en ledig minut skulle gå till spillo, jag måste ju översätta för att tjäna pengar för att leva, studiestöd kan man inte få om man är företagare. Sedan kvällarna upptagna av elevkonserter och körövningar, och nästa dag samma rumba igen, och alltid med ögat på klockan för att hinna hämta barnet från dagis när det var min tur. Var det underbart?

Jo. Jag är ärlig nu, det var en av de bästa tiderna i mitt liv. Det var himla jobbigt, rent av katastrofalt jobbigt emellanåt, men det var också alldeles, alldeles underbart. Och det tog mig dit jag ville: jag blev bättre sångare och bättre musiker.

Drömmar kan gå i uppfyllelse, bara man själv lite hjälper till. Under de senaste tio åren har jag vetat att jag förutom att sjunga också vill leda en kör någon dag. Samma vecka som jag tog slutexamen ringde telefonen. Det samtalet ledde till att jag i september, alltså om några veckor, börjar som kördirigent. Anställd och allt, med lön och allt. Och med en kör som - det här är det pirrigaste av allt - jag aldrig har hört förut live. Jag har hört ett klipp på Youtube, och beskrivningar av soundet, och någon enstaka kvartett, men på grund av sommarpausen har jag ännu inte hört kören live. Av körens historik, tidigare repertoar och dirigenter och framförallt av musiknämndens coola typer att bedöma verkar det dock rätt lovande. Hepp, där vaknade fjärilarna i magen.

*Ny plan: varannan dag hemma, varannan dag i stan. Träffa folk på lunch, gå i butiker (fast min ekonomiplaneringstabell ryter NEJ!) och sköta ärenden vid sidan om. Om-väx-ling.

Inga kommentarer: