söndag 10 mars 2013

En award (va e de?)

Jag är helt upp och ner nu. Julia har någon riktig elak flunsa på gång och nattningen idag var som ur en skräckfilm. Mest för att vi inte visste vad farao vi gjorde. Huj, så det känns illa när ungen bara skriker hysteriskt och man har inte minsta lilla aning om vad man borde göra. Efteråt tog det en lååång stund vid köksbordet före vi blev normala igen.

En distraktion är mer än välkommen just nu. Min kusin Christa har skickat en award men fem frågor åt mig. De är jätteknepiga! Men va urbra att tvingas tänka efter lite, det är så sällan jag tar mig tid att göra det nuförtiden. Tack, fina Christa!



1. Finns det något som du var övertygad om för tio år sedan som du inte är så säker på i dag?
Let's see, för tio år sedan var jag tjugofyra år gammal. Hmmm. Jag är inte riktigt typen som är övertygad om någonting, förutom det faktum att jag inte vet tillräckligt för att vara övertygad om någonting. Så var det nog för tio år sedan också. Eller... nej nej nejjj nu vet jag! Hahahaaa... Okej. Jag var stålhårt övertygad om att jag aldrig blir en av de där hatade småbarnsföräldrarna som inte ids uppfostra sina ungar ordentligt. Alla mammor med: Muahaha. Det tog minsann inte länge att komma över den "övertygelsen" sedan jag blev mamma. Numera har jag förstått att det kräver en hel del energi att hålla tillvaron ihop med små barn, och den förälder som lyckas hålla fast vid alla sina uppfostringsprinciper hela tiden finns inte.
2. Vart vill du resa och varför?
Spanien, så ofta det går. Därför att en del av mig andas där. Därför att mina föräldrar, Julias mommo och moffa, bor där. Därför att jag älskar det landet. Vart annanstans vill jag resa då? Jaaa - Jag vill inte resa till Novosibirsk eller något annat ställe vars namn slutar på rsk. Resten av världen. 
3. Vilken fritidssysselsättning skulle du välja (om du fick) för ditt barn?
Den frågan var lätt som en plätt: musik! Musik, musik,  musik. Och dans, och musik. Sa ja ren musik?
4. Vad är den snabbaste maträtt du kan tillreda som samtidigt ligger på fem-i-topp i smak?
Mammas kyckling sambal oelek. Man tager valfritt kött, täcker det med crème fraîche och rör i lämplig mängd krossad chili (sambal oelek) och ett stänk citronsaft, och så kör man det i mikron tills det är färdigt. Kokar ris till, eller hackar en sallad.
5. Har du varit tvungen att avstå från något som är väldigt för dig? Vad?
Oh my dear, all the time. Just nu avstår jag från att vara med i en kör som har blivit väldigt viktig för mig, om än bara fram till hösten. Därefter kommer jag antagligen att måsta avstå från att vara med i en annan kör som har varit urviktig för mig. Eh jo, jag är lite körberoende.
Nåjo, det är egentligen småpotatis. Kanske svaret inte är så enkelt. Jag har nämligen bara en gång upplevt känslan att verkligen måsta avstå från något superviktigt, och det var när mamma och pappa fällde bomben att vi flyttar till Spanien. Då var jag elva år gammal, och hade klasskompisar, bästisar, balett och en kille jag var kär i. Det dröjde dock inte länge förrän jag började se fram emot äventyret att flytta till den magiska Södern. Jag lyckades liksom vända det till något positivt, eller jag valde att fokusera på det positiva. Och så har det varit sedan dess. Fast egentligen, om jag är riktigt ärlig, så har jag inte ställts framför några riktigt svåra val så länge jag har levt. Livet har mer eller mindre gått på räls så här långt. Gud så tacksam jag är över det.

Nu gör jag en fulis och skickar inte awarden vidare. Eller kanske jag gör det imorgon. And on that cliffhanger... 

Inga kommentarer: