onsdag 24 oktober 2012

Vintage, baby

Sedan en tid tillbaka är jag helt frälst av begagnat. Alltså finns det något roligare än att gå på loppis? Mja, säger ni kanske, eller så nickar ni ivrigt med. Det här med unkna loppisar är inte för alla, jag vet. Men det finns faktiskt loppisar som inte är så unkna, och ytterligare en klass över dem är (åh ljuva ord) vintagebutiker. Varför tycker jag att det är så roligt med begagnat? 1) Det är så spännande, och billigt på köpet. Du vet aldrig vad du hittar, och om du hittar något fint betalar du garanterat mindre än om det var nytt. Jag har fyndat allt från ett Aarikka-skärbräde till en kashmirkofta för under tio euro. 2) Det är vettigt och miljöskonsamt att återanvända saker som annars skulle hamna på soptippen. 3) Det är det perfekta sättet att bygga upp en helt egen stil, för man väljer ju verkligen bara sådana saker som sticker ut och som man gillar. Det här sista gör jag i ganska blygsam utsträckning, jag köper nog större delen av mina kläder från vanliga klädbutiker men här och där i min garderob finns det plagg från loppis eller UFF.

Det är med andra ord inte så konstigt att jag nosade mig fram till inte bara en eller två, utan tre vintagebutiker i Trastevere. Alla med egen karaktär, alla un-der-ba-ra!

La Soffitta på Via G. Mameli 14. Äkta gammaldags charm, damen som äger butiken har haft den i tjugo år. Jag provade en blå långklänning men ack! den var en storlek för liten. Hennes gulliga råd var att jag skulle promenera mycket och prova på nytt på fredag. Scusa? Att gå ner en storlek var nog inte pointen med just den här resan. Nyckelord: gelato. Jag köpte en fin svartvit kjol istället, och en silkesscarf.

Twice Vintage på Via di San Francesco a Ripa  105.  Märken, märken, märken. Jag fastnade för en svart väska med ett ovanligt lås och tänkte tappa andan när jag såg att det var en... Gucci! Resten är historia.

Oh, you want to be my Gucci bag? Oh, well okay. Come to mama!

Vintage Store på Via del Politeama 30. Den här var nog den härligaste av alla, tjejen som äger den sätter priserna så lågt det går och väljer jättesnygga grejer till butiken. Ser ni läderväskan till höger? Numera bor den i Åbo. Jag hittade också en röd långklänning som passar perfekt som konsertklänning (note to self: glöm inte att bokföra kvittot!).

3 kommentarer:

Anonym sa...

JO vissa är rätt optimistiska med andras viktnedgång har jag märkt... ;) Härliga butiker. Kommer snart och inspekterar dina inköp.
/annA

Prinsessan Heidi sa...

Välkommen! :)

Cam sa...

Härliga butiker, måste lägga detta på minnet om jag åker till Rom på nytt nångång.