måndag 22 oktober 2012

Home sweet... no wait, ROME, sweet Rome.

Så, jag är hemma och har klarat av måndag med äran i behåll. Eller nejnej hörni - jag har faktiskt klarat måndagen galant. Gått på föreläsning, lyckats analysera en sonat nästan helt rätt, handlat, lagat köttfärslimpa och rotsaker i ugnen, umgåtts med dottern och satt på en tvättmaskin. Det  kallar jag att klara måndagen galant, no?

Och nu sitter jag här och skriver blogg efter en veckas uppehåll, dessutom. Ba finns det ingen ände på min förträfflighet? Äsch också, jag som hatar att skryta. Muahahaha.

Men jag har faktiskt lite writer's block - inte för att jag inte vet vad jag ska skriva om, utan för att jag inte vet var jag ska börja. En hel veckas upplevelser i Rom, bellissima Roma, vill ut. Ay de mí.


En utsikt:

Aventinokullen med sina vackra hus och urgamla träd. Att ha den här vackra utsikten att vakna till varje morgon gjorde mig både rofylld och rastlös - det var som om Rom sade: "vad väntar du på?"

Det regnar också i Rom, men att gå i regnet i Rom är  inte samma sak som att gå i regnet i Runosbacken.  Det regnade lite grann på måndag, resten av veckan var idel solsken och värme.

Första restaurangen jag åt på i Trastevere heter Augusto och serverar superenkel men god mat. Jag åt lamm, och det var två bitar lamm på en tallrik, med ben och allt. Jag knäppte den här bilden för att påminna mig om flickan som hade suttit och ritat på pappersbordduken medan familjen (italienare) satt och åt lunch. När de skulle gå fick hon bråttom att riva loss sin fina teckning som hon sedan vek slarvigt ihop och tog med sig ut.

Kameran och jag på promenad. Jag missade "det gyllene ögonblicket" då hunden kom och hälsade på de här kvinnorna, bilden är tagen strax efteråt.

Inga kommentarer: