lördag 9 juni 2012

Prinsessan har fått sig lite terapi igen

Okej, nu har jag fattat en sak: det här med att vara mamma är något så stort, så stort att man inte riktigt hinner bearbeta det förrän man kommer bort från familjen ett slag och har tid och plats för sina egna känslor och reaktioner. Jag menar, vem hinner filosofera mitt i vardagens eviga matlagnings-, disk-, byk-, bad-, blöjbytes-, klädbytes-, bus- och lekrumba? Inte jag. Men så åkte jag till Vanda på övningsläger med min kör Exaudio, och plötsligt hade jag gråten i halsen var och varannan stund. Ja tänker att okej, shitt vad jag är känslig men det är ju fin musik det här, fast vi håller på med julsånger i juni. Så börjar vi sjunga om Marias moderskänslor mot Jesus och då måste jag plötsligt koncentrera mig som fan för att inte börja lipa på allvar. Och så det mest pinsamma, hos Esbomamman vid frukostbordet. Jag och Sjundeåbruden satt och pratade om filmer och kärlekscener och så kom vi in på scenen i Love Actually där Colin Firth åker ända till Portugal och överraskar sin tjej med att fria på portugisiska, och hon överraskar honom med att tacka ja på engelska... Jag trodde liksom inte, trodde helt enkelt inte att det någonsin skulle hända att jag skulle lipa över en film länge efter att jag har sett den. Ni vet, som Meg Ryan och Rita Wilson i Sleepless in Seattle när de pratar om An affair to remember. Men jo, det gjorde jag. Allt medan Esbopappan tittade på oss tvärs över köksbordet och försökte fatta vad som händer. Ena sekunden sitter alla fyra där och löser Hbl-duellen, i nästa sekund sitter de två gästerna och stortjuter. Suck. Fniss.

3 kommentarer:

Cam sa...

Haha Heidi, det var alldeles för härligt med tårar över frukostdiskussionen. Och herregud jag satt också med tårar i halsen när vi sjöng om Jesusmammans moderskänslor och jag kände mig så urdum för att jag satt med tårar i ögonen över någon jesussång, haha ja herregud.

Och ja inte för att det är nåt fel på att vara esbobo men vi bor faktiskt i Helsingfors :D

Prinsessan Heidi sa...

Va va va? Hahaha jag trodde att vi var i Esbo! Så går det när man bara sitter i baksätet och dagdrömmer medan en annan kör. Hahahaha! Nå, jag måste ju hitta fram senast på torsdag :)

Fotograf Niklas Gerkman sa...

Ganska paha att kallas Esbopappan. Det är tydligen inte lätt där borta i Pargas.