torsdag 1 mars 2012

...och McGyver säger: inga problem, jag har tuggummi

En anekdot:

Barnvagnen hade punktering i ena bakhjulet medan vi var i Sverige, och vi hann inte (alltså iddes inte) göra något åt saken förrän det blev dags att åka till Uppsala. Jag var lite sur på det hela och blev bara surare ju mer jag tänkte på att jag faktiskt inte hade något annat att göra i Uppsala än att vänta på J medan han var på möte, och vad skulle jag fördriva tiden med om inte en barnvagnspromenad? Alltså nog var det ju lite orimligt att förvänta sig att jag bara skulle gå omkring lite försiktigt så som vi hade gjort dittills. Och alltså nog kunde J faktiskt ha tänkt på det här och fixat det där förbenade däcket. Buttert muttrande.

Det var först i Uppsala som jag blev sur på mig själv. Hej, jag är faktiskt inte född igår och kanske jag kan fixa en punktering utan hjälp. Kanske liksom att SÅKLART jag kan. Du-uh, kan jag byta däck på bilen så torde jag klara en yttepytte liten punktering. Så jag kanske går till ICA och köper ett sånt där kit, va? Sen går jag in på mynttoaletten i gallerian och så grejar jag det, ja sillä sipuli. Okej? Verkställ.

Svetten lackar. Sablar vad det ska vara svårt att bända loss det här ytterdäcket. Men det här ska nog gå. Käckt muttrande. Verktygen är bara helt löjligt små i handen och lämnar ilskna röda märken på handflatan. Tålamod, tålamod. Snart lossnar det nog.

(Sessan sover i korgliften som jag har placerat under handtorken. In kommer en kille i skejtutstyrsel.)

- Harru fått punka?
- Jo. Men då lagar man.
- Aajussde, det fixar du.

 Nu fasen MÅSTE jag fixa det här jädrans däcket innan han kommer ut och ska tvätta händerna. Prkl. Vid det här läget svettas jag på riktigt. Däcket vägrar rubba sig mer än några millimeter. Mecagoenlaputa, ge dig! Ilsket muttrande.

(In kommer en tjej som ställer sig vid dörren till toaletten där killen just har låst in sig. Hon börjar prata genom dörren med honom, något om att han ska komma ut. Han svarar att hon ska lämna honom ifred. Jag håller på killen.)

Sent omsider: Aarrgh... HA! Nåjaaa. Äntligen. Där har vi ringen då, och så täpper vi till avloppet med lite vessapapper och fyller lavoaren med vatten, kollar exakt varifrån det kommer bubblor, där har vi hålet. Lite lim, på med lappen, låt det torka, pilla tillbaka ring och ytterdäck, pumpa, klart. Jag gjorde det! Oujea. Seriösa mängder McGyverpoäng.

Dagen därefter var däcket tomt igen. Det visade sig att jag hade gjort minst fem fel. Men nästa gång blir banne mig ett mästerverk!

Under tiden tycker jag att jag ändå har förtjänat lite cool bakrundsmusik:

Inga kommentarer: