tisdag 28 februari 2012

Home sweet home eller egentligen...

Tjena. Här har man varit i Svärrje i fem dagar och kollat läget hos svärmor och svärfar. De har ett bitvis lite skruttigt men heltigenom mysigt hus ute i Västra Götalands skogar, allt sedan deras dotter Svägerskan för några år sedan tipsade dem om att ett hus var till salu alldeles nära hennes, och skitbilligt. När jag säger skitbilligt menar jag ta-mig-i-brasan-billigt. Senast vi var där sov vi med pipo på huvudet första natten, nu var det inte fullt så svalt.

Hos Svägerskan, som bor flott (ojoj va flott de bor, jag är himlalite avundsjuk fast egentligen mest sjukt glad för dem. Vrålstort hus, OCH: havsutsikt från badrummet. Need I say more?) har vi tagit tjuvstart på födelsedagsmånaden. Både hon och jag fyller år i mars (och jag vet faktiskt några till som gör det) men eftersom vi råkade vara där och svärmor absolut ville fixa kalas och blåsa upp ballonger så firade vi svärsystern med tårta och allt. Kalas är aldrig fel, för tårta är aldrig fel. Tårtkalas är förresten jättenordiskt.

Utöver tårta har vi käkat semlor, dvs. fastlagsbullar, på konditori. Jag har hittills inte fattat detta med fastlagsbullar. Nuu fattar jag. Problemet var enkelt: jag har ätit knastertorra bullar med en usel liten klick mandelmassa i. Vad är poängen med såna? De drömlika läckerheter vi fick på kondis fick mig nästan att bli sur på all denna saliv som jag slösat på undermåliga tråkbullar.

Till sist har vi åkt upp till Uppsala där J har suttit på möte och Sessan och jag har tillbringat många timmar i en shoppinggalleria. På vägen till båten har vi kört vilse och diskuterat i hettade tongångar om paddans meriter som navigator, allt medan Sessan har tyckt att nu börjar det för bövelen räcka med det här eviga sittandet i den här obekväma mackapären till bilbarnstol. Slutligen har vi hittat till vår hytt, lagt flickebarnet att sova, försonat oss och inhandlat onyttigheter till kvällsmål. Samt konstaterat att det är hundra gånger värt utgiften att betala lite fler ekorrskinn om man får sova i dubbelsäng utan fulla grannar.

Hemma igen. Dator sweet dator.

Inga kommentarer: