torsdag 9 juni 2011

Ta i ton i Åbo

Det står en glassvagn parkerad på det nyss uppfixade Lilltorget, utanför restaurangerna. Där säljs glass som tillverkas på Sergio's, en av Åbos främsta italienska restauranger. Jag har gjort mig ärende dit varenda dag denna varma vecka och testat på nya smaker varje gång: stracciatella och blåbär, pistage och blodapelsin, mörk choklad och vit choklad. Idag bara måste jag ta mörk choklad på nytt, den var inte av denna värld. Mörk choklad och banan. En överfull kopp glass kostar tre euro. Undrar vad de har imorgon?

Detta var egentligen en parentes, det riktiga ämnet för detta inlägg är att sång- och musikfesten har kört igång och en massa fab people är här i Åbo! Inväntar besök av pappa som anländer imorgon, har gått på två konserter idag och imorgon går jag på två till, på lördag har vi konsert med fantastiska Exaudio, på lördag kväll är det galamiddag, det lär vara varmt och soligt fram till måndag, kort sagt: jee.

Bara J överlever. Han är för det första inte lika förtjust i värmeböljan som jag, och för det andra så är det en jäkla cirkus just nu. När folk kommenterar att min filbunke ser stressad ut, då är det allvar på gång. På det stora hela verkar läget vara okej (sångfesten har börjat, nu är det bara att tuta och köra) men allt har inte gått som tänkt och stackarn har så mycket att åtgärda att han sover högst några timmar per natt. Jag försöker tänka ut alla möjliga belöningar till nästa vecka och är fast besluten att avhålla mig från "den föreläsande tonen". Tonen i fråga kan vara en verklig pain in the ass, av förståeliga skäl. Jag har nämligen alltid rätt.

Inga kommentarer: