söndag 12 juni 2011

sångfest, Åbo, juni, värmebölja

Det har varit sång- och musikfest i Åbo denna helg, ifall någon har missat det. Nu är det söndag kväll och kalaset är över, dags att blicka tillbaka. Den här helgen har jag:

- gråtit. Det var när Brahe Djäknar sjöng Gottfrid Gräsbecks "Yksin". Fatta vilket fint stycke. Det var inte bara några tårar, det var gråt. För det var så fint.

- viftat med solfjädern. Att säga att det har varit varmt är en gigantisk underdrift. Ingen luftkonditionering någonstans, trettio plus utomhus och vindstilla. Tacka vet jag solfjädern.

- använt adjektivet "sinnessjukt" en hel del. Det har varit sinnesjukt varmt, karln har haft en sinnessjuk stress på jobbet, en god vän har haft ett sinnessjukt minutschema, rödvinet tog slut innan förrätten ens var uppäten på galamiddagen igår och jag tyckte att detta var sinnessjukt dålig planering, osv. Inte för att jag dricker vin just nu men ni förstår principen.

- övat, konserterat och festat med, helt enkelt, de finaste vännerna i universum.

- visat magen i åtsittande kläder och känt mig vacker och beundrad.

- lekt att jag fortfarande kan någonting om spanska husköp, fullmakter och testamenten, dvs. assisterat på pappas mäklarutställning, på finska. Täydestä meni, kai.

- bjudit farsgubben på middag och några drinkar vid åstranden, födelsedagen till ära. Bjudit även professor Fabian Dahlström på ett glas.

- sett karln magra framför mina ögon. Nu blir det bestämt lugnare tag.

Inga kommentarer: