onsdag 15 september 2010

Greta* och jag

Alla ni som har fått en kär cykel stulen vet hur det känns. Chocken. Ilskan. "Vänta nu, var e cykeln...? Alltså va... Vem... VEM JÄVLAR HAR TAGIT MIN CYKEL?!"

Sorgen. "Neeeeej... snyft. Min fina cykel. Min fina, nya röda cykel som var så bra."

Självföraktet. "Rätt åt mig, jag glömde säkert låsa den. Hur DUM får man vara, lämna sin cykel olåst i Åbo, cykeltjuvarnas mecka? Jag kunde lika gärna ha satt en lapp på med texten Varsågod, först till kvarn. Det här var så mitt eget fel, jag är ju hopplös. Frikkin' useless."

Begynnelsen till anpassning. "Var är närmaste busshållplats och när går nästa buss? Hur ska jag fixa en ny cykel då? När var polisens cykelauktion?"

Och så vidare.

Men har någon av er erfarit känslan av att plötsligt, som ett blixtnedslag från klar himmel, komma ihåg att man just denna gång inte har parkerat cykeln på vanligt ställe utan ett helt kvarter bort? Och känslan av att känna efter i den ficka där cykelnyckeln inte brukar finnas och hitta den där? Och känslan av att vilja pussa var och en av människorna på busshållplatsen? Känslan av att vilja pussa sin cykel när man väl har kommit runt hörnet och funnit den precis där man lämnade den?

För den som inte har erfarit allt detta kan jag berätta att det sista man känner innan normaliteten återinfinner sig är: "herregud. Jag är en levande klyscha till yrboll".

*Det är inte många som vet detta men min cykel heter Greta. Greta Kalkhoff.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Jag anmälde en gång min cykel som stulen på polisstationen. Döm om min förvåning när jag någon dag senare hittade den! Och låset var inte ens sönder! Och jag hade alltså glömt den efter mig, men totalt förträngt det nästa dag när jag kom ut på gården och cykeln inte stod där den brukade...

Prinsessan Heidi sa...

Haha Jessica vitsi va skönt att veta att detta också har hänt någon annan! :D

jutz sa...

jo det här med cyklar är ju en grej för sig. Som med bilar. Att man glömmer att man kommit med bil/cykel/till fots och blir fly förbannad elle rupprörd för att det inte är som det borde tills man kommer underfund med att "ajjo, jag lämnade den på ett annat ställe" alternativt s****n bilen e vid hanken just efter att man kommit hem.