onsdag 7 oktober 2009

Regnruskigt

Det regnar och stormar och är mörkt. Myys.

Jag tog fram starkljuslampan igår. Nu är det vinter. En av följderna av att ha bott fjorton år i Spanien är att man ser mycket enkelt på årstiderna: sommar övergår till vinter och tvärtom. När det är varmt är det sommar (enligt detta perspektiv är sommaren i Finland MYCKET kort eller OBEFINTLIG). När det blir kallt (läs: under 15-20 plusgrader) så är det vinter. Höst och vår är bara trevliga för- och efterstadier av vintern. Och ord man använder för att sälja kläder. "Primavera en el Corte Inglés", "La mejor moda de Otoño", osv.

Klart man tänker så när man har en oändlig sommar med 30-35 plusgrader som standard och sen en lång obestämd årstid då det är lite kallare. Men fattar ni hur deprimerande det är att tänka så här uppe i Norden? Jojo, nog har jag ju acklimatiserat mig och anpassat mig och blivit "made in Finland" på många sätt. På nytt. Men det här med två årstider ger sig inte. Sitter kvar som berget. Alltid samma ångest över att sommaren a) inte kom överhuvudtaget eller b) var kortare än i sången.

Fast det har väl alla andra också :)

2 kommentarer:

Marina sa...

Jag tror inte att jag är gjord för det här klimatet, tycker att hösten är ett onödigt påfund, man får gå och frysa i löjliga höstrockar, när man egentligen kunde gå och mysa i en varm vinterrock. What's the deal, i de sydliga länderna använder de ju vinterrockar hela vinterhalvåret fast det kanske inte blir kallare än 10 grader? Det tycker jag att vi också kunde anamma. Jag bara väntar på att få sätta på mej vinterkappan...

Cam sa...

jag tänker köra med att lägga mig i ide och vakna smal och utvilad nångång efter min födelsedag på våren.