tisdag 11 november 2008

Fyllda dadlar

Vi har alla världens nyttiga och mindre nyttiga snacks här i vårt lilla kyffe på Philips så att vi ska klara oss fram till lunch. Snacksen är för tillfället: dadlar fyllda med torkad frukt, äpplen, gröna apelsiner (!), pekannötter (billigare här!), mandlar, mandelkex från stans bästa bagare, choklad (som jag inte rör förrän efter lunch, något slags principer måste man väl ha).

Igår åt vi i köttkafeterian, de har ett fantastiskt salladsbord med allt mellan himmel och jord. Häromdagen var vi ut och äta lunch på en hummusrestaurang, min första erfarenhet av denna lokala delikatess. Hummus är en kletig puré gjord av malda kikärter och man äter det med pitabröd och diverse grönsaker och kryddor. Du får alltså en djup tallrik med en grågul sörja och så tar du en bit pitabröd och dippar i hummusen, stoppar i munnen och plockar grönsaker i munnen när du hinner. Det fanns också en annan lite mer flytande puré gjord på sesamfrön som hette tchina, det testade jag också. Helt intressant att bekanta sig med en av de lokala basfödorna och med lite kryddig sås var det faktiskt helt okej :) Igår åt vi asiatiskt till middag, jag beställde världens kryddigaste, godast Tom Yam-soppa. Till efterrätt tog vi glass från en italiensk glassbar, chocolate rum&raisin plus Mars bar-chocolate... mmmslurps.

Bara denna dag plus två dagar kvar, sen åker jag till flygplatsen svintidigt (tre på morgon.... why, w-h-y?) och får hoppas att jag klarar säkerhetskontrollerna så jag får åka hem. Har fått ett mystiskt papper från Philips med en kod som japparna på flygplatsen kan mata in i sin dator för att se exakt vad jag har gjort under min vistelse här (besöket i Jerusalem, till exempel). Alltså vilka system. Som tur skruvade de inte isär min dator när jag kom hit för att kolla om den var en bomb, det hade hänt en av de andra tjejerna!

Shoppandet igår blev inte så glamouröst, vi gick fram och tillbaka längs en gata med affärer som höll på att stänga och hittade inte riktigt någonting. Men vi såg en McDonalds med skylten på hebreiska, skriven från höger till vänster :) Jepp, detta med konstiga skyltar är ett tema under denna resan, har en massa foton på skyltar både från flygplatsen, här på Philips och ute på gatan. Jag blev direkt helt barnsligt fascinerad av hebreiskan och alla har roligt åt mig när jag springer runt och fotar skyltar hela tiden.

Lunch i mjölkkafeterian, de har en fantastiskt god quiche!

Inga kommentarer: