onsdag 5 november 2008

Från ett pyttelitet datorrum i en jättestor och skinande ny byggnad i high-tech-kvarteret i Haifa-Israel:

What a day. Här har vi suttit sedan nio imorse och är ännu inte klara. Massvis med översättningsfel, som inte är mina eftersom jag inte har gjort översättningen, men som det är mitt jobb att peka ut allt eftersom vi klickar oss fram i användargränssnittet och kollar varje tillvalsmeny, varje mapp, varje knapp. Vi har slagit nåt slags rekord, tror jag. Testern som sitter med mig och hjälper mig gå igenom stuffet har just haft nåt slags sammanbrott, hon är nog lite stressad, stackarn.

Torsdag:

Det kliar i fingrarna på mig att få beskriva allt detta, den vackra staden, solen, havet, hotellet (den absolut fantastiska frukostbuffén med havsutsikt flera hundra meter ovanför vattenytan)... men internet är ingen självklarhet här. På hotellet kostar det 20 dollar så sånt blir man ganska fattig på ganska fort, och här på jobbet har vi knappt nån tid alls för personligt surfande. Enda lösningen är ett nätkafé som det ryktas finns nära hotellet, ska testa det vid första bästa tillfälle. Igår blev det kvällsjobb till sent (klockan tio på hotellrummet) och jag var för trött.

Men det viktigaste är väl det här: det är lugnt i det här landet just nu, och extra lugnt i Haifa. Det är som vilken medelhavsstad som helst med en vacker strand, palmer och bouganvillea, vanliga människor som lever sina vanliga, ganska västerländska liv.

Just nu sitter jag ensam i detta pyttelilla rum och tar vara på chansen att blogga. Hur beskriva jobbet? Jag verifierar översatt programvara. En ung tjej och jag sitter med varsin dator plus en bärbar dator. Hon visar t.ex. en rullgardinsmeny på sin skärm och så kollar jag att den är rätt översatt till svenska på min skärm. Sen går vi vidare till nästa meny. När jag hittar ett fel registrerar vi det på bärbara datorn i en Excelfil. Och så här håller vi på i åtta dagar, åtta-tio timmar per dag. Tidvis spännande, men för det mesta ganska enformigt arbete. Ett stort plus är dock att man träffar människor man annars inte skulle träffa, får nya perspektiv och lär känna en helt annan kultur. Och så är här soligt och varmt!

Nu tror jag att vi ska fortsätta, mera senare :)

Inga kommentarer: