tisdag 28 oktober 2008

Ja, det var den helgen det. Kändes som tredagarshelg eftersom jag inte hade så mycket jobb igår måndag heller, satt mest i köket och läste bok eller plockade med mina noter. Valde ut en serie spanska sånger av Manuel de Falla som nästa projekt. Men lördag och söndag var nog de skönaste. Lördag var helt datorfri dag. Fattar ni? DA-TOR-FRI. Lyx! Enda sättet att stänga av jobbneuronerna helt och hållet, annars sitter datorn där och surrar och tycker att jag åtminstone kunde kolla lite på bokföringen. Nnnnneeeeej.

Men något har hänt nu. Det känns i luften. Man tittar ut genom fönstret och får en obestämd känsla i magen... was ist los? Vad händer? Det är ganska enkelt: vi har gått över till vintertid och det innebär att just nu är det ljusare på morgnarna än det var förr. Which won't last. Och kvällarna sen. Uurrggh, mörkret lägger sig över jorden just när man tycker att nu ska jag ju ge mig ut. Kanske vara lite hurtig. Men mörkret dödar inspirationen right there. Innan man vänjer sig...

Och mitt i denna justering av kroppsklockor och anpassning till mörker ska man dessutom stå ut med julpyntshysterin i affärerna. Därför går jag inte i affärer i november. I december, sen när det verkligen är bara några veckor till jul och det börjar kännas så där varmt och fluffigt om hjärtat, och man tittar i spegeln och jo, ögonen tindrar lite grann, DÅ är det kul. Men inte i november när man inte har rosaskimrande julstämningsglasögon på sig utan bara ser pynteländet för vad det är, trötta julpynt som ska boosta försäljningen.

En vecka kvar till arbetsresan, förresten... spännande!

Inga kommentarer: