söndag 9 november 2014

Körmusik + cirkuskonst = Sant! (Underrubrik: En yr och gravid kvinna på äventyr i storstaden)

Helsingfors, Helsingfors. Det var på tiden att vi fick lite kvalitetstid tillsammans, storstaden och jag. I detta fall var det dessutom kvalitetstid mellan storstaden, det lilla busfröet som sparkar i magen och jag. Och till min make, som gladeligen tog treåringen med sig och åkte ut till skärgården över helgen, fast det betyder att vi inte firar farsdagen tillsammans, säger jag: I'm a lucky cheese.

Jee, jag är i Helsingfors!


Några timmar på sig att vara för sig själv i centrum, vad gör man då? Allt kan sammanfattas i tre ord: Fika. Med. Bok.




Att se något nytt är också kul. Fridens kapell i Kampen var en speciell upplevelse.



Och sen, när mörkret faller, kan man ägna sig åt att yra och stressa lite, bara för att inte tappa vanan. Jag valde denna gång att ta fel spårvagn till kära Heddy som inhyste mig som nattgäst. Samt att åka nämnda spårvagn hela vägen tillbaka till Stockmann i misstag, bara för att ändhållplatsen naturligtvis kom för snabbt på och jag inte märkte att vi vände om. Samt att inte inse mitt misstag utan att ta samma spårvagn en gång till, stiga av vid ändhållplatsen och gå vilse upprepade gånger, trots navigator i både paddan och telefonen. Håh. Men hej, vid det här laget skulle jag nästan bli besviken om det inte skulle hända något pinsamt när jag är på resa.

Och det finns mer. Hm... Nä. Jag struntar i att berätta hur jag nästan missade konserten pga ytterligare såserier av dena typ, det är ju själva konserten jag vill berätta om!

Orsaken till att jag tog mig till Helsingfors denna helg var denna: Projektkören Exaudio gav en helt unik konsert tillsammans med cirkusskolan Cirkus Helsinki igår kväll. Helt otänkbart att missa det, särskilt för en f.d. Exaudioit som jag (Sjutton, vad det där "f.d." sved till... ). Det är inte bara det att kören i huvudsak består av goda vänner och människor som jag verkligen saknar när vi inte har setts ett längre tag. Det är det, att Exaudio gör sådant som ingen annan gör. Varje projekt handlar om att hitta något helt nytt, presentera något så urgammalt och t.o.m. slitet som körmusik på ett sätt som innehåller ett eller flera nya element. Utan att glömma själva musiken, som görs ambitiöst och krävande nivå. Det blir häftiga grejer, kan jag tala om för er. Gårdagens konsert var ett samspel mellan cirkuskonst och körmusik. Geyd, så bra det funkade! Glada, inpirerade ansikten, allt utantill efter första stycket, välklingande  harmonier (trots de säkerligen trötta rösterna efter det intensiva övandet före... Tröttheten märktes bara på några ställen, själva helheten var ren och hel), tajta rytmer, akrobati och dans som följde musiken och gav den en helt ny dimension... Wow, vilket samspel! Jag satt där och sög i mig allt, och dessutom med lite nya ögon och öron, som kördirigent. Vitsi, vilken massa intryck att smälta. Va sjukt roligt!


Enda bilden som yra jag knäppte på hela kvällen.


Nu sitter en nöjd körnörd på tåget till Åbo, och tänker med värme på alla de fina människor hon har fått träffa/höra/prata med/kramas med denna helg. Ni vet vem ni är.




Inga kommentarer: