söndag 17 februari 2013

A cappella-nörden

Vet ni vad som är roligt? Att coacha. Det är super, superroligt. Och supersvårt. Mentalt utmattande. En saakelis kick.

Jag coachar alltså körer och sedan igår även mindre vokalensembler. Inte särskilt ofta, men då och då. Jag studerar vokalteknik men när jag coachar handlar det för det mesta om allt annat än teknik och renhet. Det handlar om att göra musik, om att ge något, berätta något, fånga, stråla, överraska, njuta, gripa! YEAH! Jag kan bli så inspirerad att jag hoppar upp och ner!

För en tvättäkta kvartettnörd som jag så var det sannerligen en glädje att få bevittna hur kvartettsången blomstrar bland Åbos studentkörer. Ännu mer glädjande är det att det samarbetas över språkgränserna för att ordna workshoppar och konserter för körernas mindre vokalensembler. Efter gårdagens workshop har kvartetterna en vecka på sig att finslipa, och nästa lördag blir det konsert i Solsalen. Kom och lyssna, vettja!

Inga kommentarer: