tisdag 29 maj 2012

Min dag

På Café Art med dator. Senast detta hände var antagligen ganska exakt för ett år sen, när jag var gravid men ännu jobbade och studerade. Känns som ett annat Åbo och en annan Heidi. Ett annat sekel. Och som igår, helt som igår.

Av någon outgrundlig anledning var det just det här jag ville göra på min efterlängtade lyxiga lediga ensamdag. Svärmor skulle få spader ("Lähtekää uimaan!" "Lähtekää Ruissaloon iltakävelylle!" "Lähtekää Caribiaan!" "Otatte eväät mukaan!").

Jag är i himlen. Jag sitter ensam med min dator och mina tankar på ett av stans trevligaste caféer och har ännu många timmar av anonym ensamhet framför mig. Jag ska ta en rask promenad längs åstranden och sen får dagens loppisäventyr börja. Mellan nio och elva satt jag på bibban och översatte några sidor, sen åt jag jättegod tonfiskpasta till lunch medan jag läste hela fyra kapitel på en ny bok, The Stranger's Child av Alan Hollinghurst. Den är så bra att jag nästan överväger att skippa loppisen. Oh no, not gonna happen.

Karln har lovat fixa en mumsig middag inspirerad av en rätt som vi såg på Jamie Oliver igår. Sen tänker jag föreslå att vi tittar på min alla tiders favoritfilm Overboard med Goldie Hawn och Kurt Russell. Fast vi kan också surfa i soffan.


1 kommentar:

Cam sa...

Åh! surfa i soffan! ÄLSKA att surfa i soffan!