måndag 14 maj 2012

Livets mening

Hej, bloggen.

Okej, jag har förlåtit dig nu för att du åt upp mitt fina inlägg. En vecka i skamvrån är mer än nog. Dessutom har jag saknat dig varje dag. Det finns så många saker att berätta, stora och små. Som att jag har tillbringat halva lördagen och lite av söndagen i glamourös prinsessekipering och känt mig förträffligt vacker trots min numera något mulliga lekamen*. Och att resten av söndagen var en av de skönaste på länge trots nästan obefintlig nattsömn. Och att den här måndagen ensam hemma med Sessan har varit helt underbar trots att inget särskilt har hänt. Jag har varit lycklig idag.

I lördags på Brahe Djäknars jubileumsbankett hörde jag kloka ord om livets mening. Det var en otroligt rörande och omtumlande upplevelse att höra någon berätta en sann historia och avslutningsvis läsa upp fem enkla regler som utan större drama fullkomligt sammanfattar det man själv har funderat och mediterat över under hela ens vuxna liv. Det var inte lite pinsamt att sitta där i full balstass med prinsessfrisyr, lackade naglar, blingbling samt omsorgsfullt lagt smink och lipa. Särskilt som det var min tur att dirigera följande sång efter talet. Smooth.

Livets mening, eller vägen till ett lyckligt liv, enligt tal hållet av Florakörens ordförande Elisabeth Glatz på Studentkören Brahe Djäknars 75-årsjubileumsbankett på FBK-huset, Åbo, den 12 maj 2012:

1. Främja gemenskap framom konkurrens.
2. Skapa något vackert.
3. Hitta riktiga vänner.
4. Ge mer av dig själv än vad som är nödvändigt.
5. Gör människorna omkring dig glada.

Slutsats: sjung i kör. Check.

*I tell you, I've had it with the love handles and the flab. Nu perkele.

1 kommentar:

christa.fi sa...

Kanske jag borde börja sjunga då! Har nu sjungit i gospelkör i många år, men det var inte riktigt min grej. Vad tror du skulle passa mig? Jag är ju en någorlunda musikalisk andrasopran som läser noter, vurmar för både klassiskt, pop och visa.