måndag 16 januari 2012

hej kroppsfixering, vi möts igen

Pust, va skönt. Jag mår bättre. Det funkade.

Jag har firat genom att inleda den för januari månad traditionella sockerstrejken. Började alltså dagen med en mättande och nyttig frukost: te och smörgås, en med ost och skinka och en med apelsinmarmelad. AJ JO. Marmelad. Socker. Nå äsch. Hahaha, vilken perfekt start, just som det ska vara. Det är tanken som räknas.

I natt sov jag dessutom jätte, jättegott (och länge, Sessan väckte oss vid tio!) och drömde att jag var på semesterkryssning. Vet ni vad: att drömma att man är på semester är nästan lika skönt som att vara det. Detta firade jag genom att dammsuga här hemma och, OCH: moppa köksgolvet. Usch så det var dammigt och skitigt överallt, hu.

Dammsugningsoperationen avslöjade ett nästan ännu större problem: innehållet i min garderob har spritt ut sig över hela sovrummet. Det finns påsar och obestämda högar och korgar och shajt i varje hörn och vrå. Det mesta är kläder som jag inte ryms in i. Än. Just det, än. Se ovan. Detta var helt mitt eget val, att bli stor som en... val? Okej, som en minival då. Under graviditeten gällde regeln: Frossa. Nu. Medan du får. Nu är graviditeten över och nu väljer jag att ta tillbaka min kropp, en sockerfri dag i taget, ett yogapass i taget, en promenad i taget. Det är kanske inte så hälsosamt att hålla på så här men jag vet åtminstone precis varför jag gör det: njutningen är dubbel. Först får jag njuta av att äta godis, godis i mängder. Sen får jag njuta av känslan av att ta tillbaka makten och känna hur kroppen blir starkare och smidigare för varje dag som går. Jag lever hela tiden med känslan att jag borde bli vuxen och lägga av med det här, men hallåå. I något skede kommer min kropp och jag inte att vara bästisar längre, men just nu är vi det. Vi förstår varandra. Det tänker jag ta vara på.

Inga kommentarer: