onsdag 9 november 2011

mamma säger buenos días

Nu är den här. Den tiden på dagen då sessan sover djupt i flera timmar. Detta betyder framför allt två saker:  jag får sitta på ett och samma ställe hur länge jag vill, och jag har båda händerna fria. Jag skulle kunna passa på och sova men, oh the irony, klockan är tio på morgonen och jag är för pigg. Fingrarna i kors för att hon ska sova så djupt på eftermiddagen att jag kan ta en tupplur. Det är lite rastlösa tider just nu. J kallar henne för Spratel-Kajsa och jag är lite avundsjuk för jag har inte kommit på något ens tillnärmelsevis lika beskrivande och lustigt på spanska.

Jag provade med Diablo de Tasmania men njäe, det satt inte riktigt.

Jag får trösta mig med att jag kan kalla henne alla möjliga andra mysiga och roliga saker som t.ex. bicho (även i diminutivformen bichito), ranita, nena, cielo, cariño, mi vida.* Och dagen börjar alltid med "buenos días (lägg till valfritt smeknamn, se ovan), ¿qué tal has dormido?

*kräket/lilla kräket, lilla grodan, tösen, himmel (används i bemärkelsen älskling), älskling, mitt liv (i bemärkelsen min älskade).

Inga kommentarer: