måndag 16 maj 2011

Felläst

I serien Roliga felläsningar:

Var en sväng till Clas Ohlson idag för att inhandla cykelgrejs. På en vägg i Forum fastnade mina ögon på en reklam med följande till synes högaktuella och politiskt laddade begrepp: Persunkestävä*.

Väntas nu...

En närmare titt avslöjade att det egentligen stod Pesunkestävä**. Tråkigare men medges, mer realistiskt.


Epilog: Jag hittade vad jag skulle ha på Clas Ohlson, bland annat en cykelhjälm som liknar Pinglans Helmut med skillnaden att färgen är vit. Så står jag där i kassan och talar svenska eftersom kassabiträdet kan svenska, frid och fröjd, och ber att få allt stoppat i en plastpåse, "men Helmut sätter jag direkt på huvudet", TÄNKTE jag säga. Jag kom givetvis på mig själv i sista sekunden och sa "men He- eh, hjälmen" men det var nära, folks, riktigt nära. På tal om preggohjärna.

Hjälmen behöver ett eget namn. Eftersom cykeln heter Greta så är saken biff, hjälmen får heta Hans.

Ack om det bara vore lika lätt att komma på passande namn för Klimpen.


*Persut är det finska smeknamnet för Sannfinländarna (Perussuomalaiset).
**Betyder både tvättäkta och "som tål tvätt".

Inga kommentarer: