torsdag 14 april 2011

klick klick klick

Laif is kuud. Även om jag hostar och måste vila. "Måste vila", jo stackars mig. Hittills har det sett ut ungefär så här:


Jag i hela min havande härlighet, och vit som en kylskåpsdörr. Not for long.


Mammas och pappas balkong, med pelargoner som mamma köpte i förrgår för att ha det fint när dottern kommer. Dottern gillade dem så mycket att hon genast ville vattna dem.


Min tåg- och flygplansläsning som jag hittade på tågstationen i Åbo: aprilnumret av italienska Elle. Italienska! 610 sidor av lycka. Ser ni havsutsikten förresten? Det skymtar lite blått till vänster, man ser mer av havet när man står. Idag tar jag det lugnt men snart måste jag få komma ut på vågbrytaren...


Gamle farbror Gilbert, 16 år i maj.


Idag har vi varit till The Salon och bokat frissatid åt mamma och ansiktsbehandling plus manipedi åt mig till nästa vecka. Skönt, och till sköna priser.

Kronärtskockorna är säsongsvara just nu. De här ska vi äta till förrätt imorgon enligt följande recept: skär av själken och de understa bladen så att kockan kan sitta, skär av övre delen, ringla över rikligt med olja så att den tränger in överallt, peppra och salta med flingsalt. Baka i ugnen i 200 grader i 45 min. Receptet fick morsan en gång när de var i Lérida och råkade få denna rätt på en restaurang.


Gilbertus i favoritstolen.


Mamma skär palsternacka till lunchen som äts spansk tid, klockan två. Dagens meny bestod av sej i spenatsås, ugnsbakade rotsaker och sallad. Gottgott.


Lunchen är serverad, varsågoda. Det blåser ganska ordentligt idag men mamma och jag hade varsin sjal och vi lät inte den fladdrande markisen störa.


4 kommentarer:

Marina sa...

Jag brukar ibland lämna efter mej genomlästa tidningar och ibland till och med pocketböcker på flygfält/tågstationer... varför släpa hem en genomläst pocketbok som du antagligen aldrig kommer att läsa igen när man kan lämna den åt någon lycklig människa på flygfältet? Ha så trevligt i spanien :)

Cam sa...

underbart Heidi! herregud vad det ser härligt ut! och vilken fantastisk kalaskula du har på magen redan! stor kram vännen, kommer du hem till vappen ändå? :)

Prinsessan Heidi sa...

Marina: jag tycker också att böcker och tidningar ska få cirkulera fritt istället för att hamna i papperskorgen! Men jag skrev otydligt i inlägget, jag KÖPTE faktiskt tidningen på tågstationen. Blev helt paff över att R-kiosken hade italienska Elle i hyllan ;)

Pinglan: jo, jag kommer aspelut hem till wappen och ser jättemycket fram emot att ses på Vårdberget! Sen är det kalas, tjoho! Ingen skumpa för mig i år men jag har en ju en "kalaskula" istället ;) Kram!

Cam sa...

asså vad hääälit :) superduper, njut av solen och värmen tills dess! krameluren!