fredag 1 oktober 2010

gul hälsning på mattan

Något tungt damp genom postlådan så att det sade "kadonks" idag. Jag hade inte den blekaste aning, fast det redan är oktober och jag borde vara van vid det här läget. Men nej, totalt oförberedd var jag. Där låg den på tamburmattan: Stockmanns Galna Dagar-broschyr! Wuhuu! Och samtidigt: stön. Varför dessa blandade känslor? Jo: å ena sidan är det på gränsen till pinsamt roligt att bläddra i den gula broschyren. Å andra sidan får jag inte, fårintefårintefårINTE bränna pengar på en massa onödigt nu. Av flera vägande anledningar.

Lika bra att bestämma sig bara. Kanske jag inte ska bläddra i broschyren alls. (Ålrajt, VEM tror jag riktigt att jag lurar? Det kostar ju inget att TITTA.)

Förresten så fick jag höra att Stockmann har två smeknamn, inte bara Stocka som jag har hört och brukar använda själv. Det heter också Stokis. Men det senare lär användas bara av den där flummigt definierade befolkningsgruppen som ibland kallas "svenskatalande bättre folk". Upplys mig nu, snälla ni (jag är trots allt semiutlänning). Va e grejen?

4 kommentarer:

CillahMedK sa...

Va? Stokis om Stockmann? Nejjj! Stokis är ju Stockholm!

Jonna sa...

Den enda personen jag vet som säger Stokis om Stocka är min 60-åriga professor. Stokis låter lite Hesa-slangigt men jag vet inte vad som används där.

Jonna sa...

Haha, tydligen hade jag rätt! :D http://www.hbl.fi/text/helsingfors/2009/4/20/d26376.php

Prinsessan Heidi sa...

I bow before thy infinite wisdom Jonna! Att jag inte kom på att googla själv :P