måndag 20 september 2010

seim pråsidjäär äs läst tajm

Det har blivit dags igen: besök hos fammo och faffa i Nådendal klockan fem ikväll. Enligt sedvanliga mönster som de trognaste av mina läsare kanske känner till vid det här laget. Men allt är inte bara mönster och upprepning: denna gång bjuder de på bastu före maten. De har faktiskt en ganska trevlig liten bastu, specialbyggd, med trevlig utsikt. Man ser björkar och andra träd och havet som skymtar en bit längre bort.

Jag förbereder mig mentalt redan nu: "tack, det är så jättegott men jag ska inte ta mera mat, tror jag sparar mig till varmrätten" "tack, nu är jag är helt mätt och det här var jättegott" - "tack, jag åt så mycket mat att det räcker med en bit tårta" - "tack tack, nu är jag nog så MÄTT att jag inte orkar äta en frukt".

Inga kommentarer: