måndag 11 januari 2010

Danger bay theme

När jag var liten - det vill säga när som helst mellan fem och elva, har ytterst få minnen före det och minnena från perioden 5-11 är också en råddigogga- var brorsan och jag helt fast i tre TV-serier: McGyver, Falcon Crest och Danger Bay. Jag vet inte hur länge detta pågick för, som sagt, mina minnen från barndomen är nästan patetiskt osammanhängande (om det nångång blir av att skriva mina memoarer måste jag börja från typ 15 års ålder). För allt jag vet kan det ha pågått i bara några veckor. Men under en tid var vi slavar av dessa serier och bandade avsnitt och så vidare.

Nu, tjugo år senare, har ingen hört talas om Danger Bay. McGyver jo, Falcon Crest - öh, blush, men Danger Bay - siis mikä? Jag fattar ingenting - har brorsan och jag hamnat i en parallell dimension o qué leches pasa?

Så se om ni känner igen det här: en marinbiolog som jobbar på ett akvarium i Vancouver och har två barn i tonåren. Han är snygg, han är medelålders-sexig, han är ärlig och rättvis och hans barn är två änglar som på något magiskt sätt tycks ha kommit undan hela tonårs-hormonhelvetet för de är, precis som han, perfekta. Tillsammans kämpar de mot miljöbrott och annan kriminalitet och lyckas alltid trassla in sig i all världens farliga situationer. You get the picture. Helt högaktuellt, slår det mig. Lånat från Wikipedia: "One hundred and twenty three installments were filmed, ending in 1989, but the series, perceived as wholesome and exciting fare for older children and adolescents, continued to be seen through the 1990s in numerous countries around the world."

Jag tyckte faktiskt att Danger Bay var bättre än McGyver. Då.

Signaturmelodin klår fortfarande McGyvers också (*stön* hur gör jag för att få upp klippet??):

http://www.youtube.com/watch?v=q-m5J10e2Rg

4 kommentarer:

Cam sa...

nær du ær på youtube finns det på høgra sidan av rutan en lænk med rubriken "bædda in", klipp och klistra lønken i ditt inlægg och voilà!

Jag hade heller aldrig hørt om Danger Bay. Men Miami Vice dæremot! OMG Miami Vice! HELT BÆST!

Prinsessan Heidi sa...

Jei tack Pinglan! Visste att jag kunde lita på dig ;)

Jonna sa...

Ååh, kramen i slutet är underbar!! Hahaha!

Jonna sa...

Alltså nog är det underhållande med google translate, haha:

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=sv&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.prinsessanheidi.blogspot.com%2F

Håller man muspekaren stilla kan man se meningen på svenska. :D