onsdag 20 maj 2009

barndomsfavoriter

Har just återupptäckt två operor som jag älskade när jag var liten: Donizettis L'elisir d'amore, (kärleksdrycken) och Verdis Il trovatore (trubaduren). Den första är en helt ljuvlig opera buffa med humor, kärlek och lyckligt slut; den andra är tragisk från början och slutar med att hjältarna halshuggs eller bränns på bål eller båda, minns inte riktigt. Vi hade alltså dessa operor på video och jag såg dem uffff minns inte, många gånger. Nu har jag beställt en version av Kärleksdrycken med Rolando Vilazón och Anna Netrebko och är så otålig att jag redan har kollat klipp på jutub. Den ursprungliga videon hittar jag säkert aldrig, det var en riktig TV-film med vackra vyer, boskap, hö och allt som hör till.

Ojojoj det är en MASSA roligt på gång den här veckan! Lunch och kultur med goda vänner idag, mysbesök till fammo och faffa imorgon (jo, ni läste rätt: mysbesök. Jag tänker INTE klä upp mig), strandbastu med världens bästa gäng på fredag... planering av Skottlandsresa med mamsen och pappsen i juni... åh, härligt!

Inga kommentarer: