måndag 13 april 2009

slöhet VS effektivitet

Nybakta scones och gammal film till frukost smakar ÄNNU bättre om det kommer som en överraskning. En ny favorit när jag vaknar: ljud från köket som skvallrar om bak. Sakta surrande ugn, slag med decilitermått mot bakbunke... Salig suck. Filmen hette "Indiscreet", romantisk komedi med Ingrid Bergman och Cary Grant och HELT PERFEKT en slö morgon.

Men efter frukosten och filmen... tog den slöa känslan slut. Bort slöhet, fram effektivitet, simsalabim. Jag kan bara konstatera att det är urbra att ha något halvjobbigt man borde göra, för då får man en hel massa gjort. En massa annat, mindre jobbigt men som man likväl har skjutit upp på. Som att arkivera noter, fålla upp byxor, vattna blommor, ordna i bokhyllan, ordna i garderoben, skriva rent gamla protokoll, öva sånger, städa. Geesus - jag borde se till att alltid ha något lämpligt ok som sporrar mig till att vara så här effektiv. Med lämpligt ok menar jag ett som är så där lagom tungt, det ska bara skava lite utan att förstöra nattsömnen...


Men nu när jag ÄR så här effektiv så får väl oket också stryka med. Good heavens, jag överraskar mig själv ibland!

Inga kommentarer: