torsdag 5 februari 2009

Fika, ekobutiker och böcker

Igår, efter en trevlig pratstund med Jutz och H i de chokladbruna sofforna på nya Café Aschan i Hansakvarteret, var vi med Jutz och kollade in en ny butik. Sådant är roligare och lite tryggare när man är två. Butiken heter Ruohonjuuri och säljer allt möjligt ekologiskt, miljöskonsamt och rättvist producerat. Kosmetika, kläder, té, livsmedel, you name it. Fäste mig direkt vid Kannabiskexen. Hmmm, blir man månne påverkad? Smakar de ens gott? Vågade inte köpa. Men de hade Flädersaft! och Vanilj-ingefäraté! och dyr, rättvist producerad choklad! Besöket blev ganska kort men jag har ännu en tanke om att gå tillbaka och riktigt, riktigt kolla vad allt de har. Bl.a. lär de ha tvättnötter (sapindus mukorossi), indiska såpnötter som kan användas istället för tvättmedel. Min kompis A är helt frälst av dem. Vet inte själv, är lite misstänksam mot hela konceptet att "miljövänliga" produkter fraktas tusentals kilometer. Men om man vill slippa industriella kemikalier så why not. En sak jag dock har fastnat vid och blivit rätt så frälst av är menskopp. Jo - jag. Använder en kopp modell Lunette (finskt, lokalt!). Hade läst om den på Aftonbladet och tänkte att nja, kanske. Sen lästa jag på Cillahs blogg att hon använder en och är helt frälst. Så jag slog till och är jättenöjd. Menskopp, spikmatta... var ska det sluta? :)

Slutligen fick jag impuls att gå till Stocka och äntligen köpa en frukostbricka som J och jag egentligen hade lovat varandra i julklapp, men... Akademiska Bokhandeln hade slutspurt på bokrean, 40 procent rabatt på redan rabatterade priser. Så jag fastnade dit. Försökte köpa vettigt, hitta böcker jag vill ha i bokhyllan länge. Det blev Suuri runokirja (Suomalaisen lyriikan rakastetuimmat säkeet!), Den svenska sångboken (det hittills mest ambitiösa och omfångsrika försök som har gjorts att i en enda volym samla och kommentera vad som kallas den svenska sångskatten!), What Maisie Knew av Henry James (först utgiven 1897, aldrig läst något av H. James) och The Yacoubian Building av Alaa al Aswany ("must have-boken" några år tillbaka).

Är på slutrakan på en annan litterär klassiker, "To Kill a Mockingbird" av Lee Harper. Jättebra bok! Nästa bok blir McCall-Smiths "Espresso Tales". Sen borde jag väl läsa något på svenska eller finska. Märk väl, "borde jag väl". Va? Hur har detta hänt? Vad är detta för språksnobberi?

4 kommentarer:

Hanna sa...

varje modern kvinna har en spikmatta och en menskopp. sådesså. :)

jutz sa...

Att träffa vänner är för det mesta väldigt uppslyftande och på alla sätt avslappande (om man inte räknar med hostande och harklande och dålig hörsel...)

Jag har ju nog lite roligt åt alla dessa nymodigheter och fem-före-hihhuligheter. Men så länge den som har dessa produkter oc tycker de e bra och jejee, be my guest. Vem vet vem som till näst släpar på en spikmatta... :)

Cam sa...

hihhuligheter? :D jag tror minsann att jag ska ta del av dessa hihhuligheter också. i synnerhet menskoppen till att börja med.

Powderbunny sa...

Ruohonjuuri är faktiskt den butik jag besöker mest i Åbo... och sällan kan gå ut ur tomhänt.

Testa:
Yogi Sweet Chili té
Dr Hauschkas hudvårdsprodukter
Green&Black's halvmörka (blå) choklad