torsdag 15 januari 2009

inspis

Fakta om mig: jag älskar ordning och reda. När jag känner mig slö och behöver en liten kick så leker jag Snövit och gör hushållet snyggt och prydligt. Det kan också handla om små projekt, som att rensa i garderoben eller ordna om i köksskåpen. Detta funkar alltid men det är inte alltid jag lyckas komma i gång. För jag är också lat som en katt och kan hitta på alla sorts andra små kickar som kräver mindre energi. Som att läsa bok i soffan och äta choko.

Idag var inte en av dessa dagar då lättjan vinner, utan när J stack på föreläsning och jag hade suttit en stund och läst Time i köket med två ostsmörgåsar och en kopp té, då var stunden inne. Den där bekanta känslan att nu, nu blir det minsann av och jag vet precis vad jag vill göra. Resultat: sovrummet ser inte längre ut som en soptipp, J's garderob ser inte längre ut som efter en orkan, köket ser inte längre ut som om Tarzan hade försökt laga en trerättersmiddag för tio pers OCH: jag har inte längre en uppsjö av billiga halsband och armband och örhängen som bara ligger och skräpar. Jag har bara fina, trevliga smycken som jag verkligen använder och som nu inte trasslar in sig i varandra eftersom de ligger prydligt i individuella små fack i byrålådan. Och nu ska den här powertjejen ta fram det gamla mackapäreländet till symaskin hon har och ta itu med nästa projekt: sy in byxor som ska användas på konserten på lördag.

Tack tack, bugar bugar, tack tack.

1 kommentar:

Cam sa...

hahaha :) varifår får man låna en tarzan till köket? jag sku kunna tänka mig att ha en sån där :D han sku kunna fixa allt möjligt som jag kan tänka mig behöva ;)