måndag 12 januari 2009

Insomnia

Åhå, dit for det veckoslutet, tjjooommmm... idag är jag nästan lite bitter. Inte för att veckoslutet gick fort utan för att jag inte lyckades sova i natt heller. Alls. Alltså fråga inte, jag vet inte. Kanske försöker jag för mycket. Jag räknade t.o.m. FÅR, säkert för första gången i mitt liv. De var vita och fluffiga, lite som fåren i Babe. Räknade upp till tjugo stycken, sen kom jag av mig och tankarna irrade bort från hagen. Försökte på nytt och kom upp till ca fyrtio, sen var det någon tanke som avbröt igen. Jag tycks ha noll tankekontroll. När det bara återstod några timmar till väckningen klockan åtta gjorde jag ett sista desperat försök med ögonskärm och öronproppar, har funkat förut. Men näpp, inte denna gång. Det här är crap, riktigt crap.

MEN: imorse var jag ute och joggade (huaaa!) och det tänker jag göra imorgon också. Ikväll ska jag cykla till stan på mina diverse ärenden, samma imorgon. Motion, mitt starkasta sömnelixir. Hoppas det funkar, tänker inte börja poppa sömnpiller riktigt ännu.

Men varför dessa sömnrubbningar? Jag är ju inte stressad eller nånting, har i allmänhet tagit det ganska lugnt...? Nå, jag har en teori: övergången mellan total ledighet och vanlig tillvaro. Från planeringsväxel noll till tio. Jag känner lite igen det. Men det känns så idiotiskt att jag inte ska få sova för den sakens skull. Helt onödigt. Som om jag hade ett enormt stressmonster lurande i horisonten, vilket somliga har efter jullovet. Inte jag. Så, jag upprepar, varför?

Äh, nu orkar jag inte älta mera. Nu kör vi på och litar på att allt blir bra.

4 kommentarer:

jutz sa...

Jag har också haft sovproblem, speciellt nu i tre-fyra nätter. JAg har också testat på diverse knep och knåp som tidigare fungerat, också räknat får. Mina får orkade dock inte hoppa helt och hållet över stängslet utan kröp emellan balkarna...hmmm.

Det är ju fullmåne....fastän det brukar inte ha någon inverkan å mig....Hoppas spikmattan gör det lättare!

jro sa...

Jee! Heja heja för spikmatta!! Den tog i ett nafs bort allt det onda i axlarna jag samlat på mig av väskbärande på fre och lö! Jeij! Angående sömproblem: för mig funkar det med extra värme (typ en vätekudde eller varmvattensflaska) alternativt med att man spänner alla muskler i kroppen och sedan slappnar av. Worth a try! :)

Jonna sa...

Det låter väldigt bekant med sömnproblem, jag har lidigt av det i nästan 2-3 veckor nu. Usch usch usch! Jag hoppas att lite vardagsrutiner + jumppa hjälper mig! Hoppas du/vi kan sova inatt, kramar!

Prinsessan Heidi sa...

Tack för tipsen och hoppas vi alla sover gott i natt! Kram!