torsdag 22 januari 2009

gårdagen

Scenario från igår: jag har för en gångs skull inte planerat precis hela min dag, och inser att jag inte har en aning om vad jag ska göra hela eftermiddagen och kvällen. Idéfabriken har stannat upp, det är helt dödstyst där. Man nästan hör och ser hur stora runda rishärvor blåser omkring i min hjärna som i en ökenscen i en spaghetti western. I detta mentala stiltje öppnar jag Facebook och beskriver min situation. Efter typ tre sekunder har jag TRE svar med förslag på vad jag kan göra, och dagen är räddad! Good old Facebook, eller egentligen hurra för goda vänner på Facebook!

Resten av dagen går åt till att verkställa alla fina idéer (bl.a. promenad, shoppa, läsa, TV, glass!). Ja, och så kommer jag helt själv på att jag äntligen ska arra den där sången jag har gått omkring och funderat på i ett år nu. Den är lite knepig så jag kommer halvvägs och konstaterar att jag får låta den mogna. Sen följer punkt 1 "promenera". Jag promenerar raskt till stan med ajpodden på full fräs, guvaskönt. Väl framme åtgärdas punkt 2 "shoppa". Här blir det lite flummigt, jag skulle handla tygrester på Marimekko och andra tillbehör plus garn och stickor för diverse nybörjarprojekt (dvs. projekt som passar mig) på handarbetsfronten. Istället går jag in på Top Sport som har 50-60 procents rea på allt, därefter till KappAhl som också har rea, och resultatet är att när jag äntligen kommer till Marimekko bär jag redan på två fulla kassar. Men därefter går det bra: tyger hittas och efter en sväng till Eurokangas har jag även band och stoppning och andra tillbehör. Lankabaari har stängt så inget garn, det får bli till nästa gång. Ok, då följer punkt 3 "läsa". Det gjorde jag imorse, det gör jag varje dag när jag äter lunch. Moving on. Punkt 4 och 5 "TV och glass". Går via R-kiosken på vägen hem och köper Mövenpick Swiss Chocolate Ice Cream, detta gudomliga elixir, och sitter resten av kvällen i soffan och äter glass och tittar på TV: först filmen "Mrs. Pettigrew lives for a day" som är ljuvlig och helt mitt i prick, och sen Grey's Anatomy och Mad Men. Konstaterar att man faktiskt kan titta på TV-serier fast man inte följer dem varje vecka. Och att Grey's Anatomy faktiskt är bra, jag börjar så småningom fatta varför alla påstår att den är bäst.

Faktum: skulle inte Facebook och goda vänner finnas skulle jag med 95 procents säkerhet ha haft en ekonomiskt sundare men mycket tråkigare dag.

Faktum/kuriosa: enligt min flummiga logik så tycks det vara så att när man hittar en trevlig mössa på rea i fyra olika färger, och inte kan bestämma sig för bara en, är den enda lösningen att köpa alla fyra. Så har man mössor.

Inga kommentarer: