måndag 15 december 2008

fest, begravning och fammoilu*

Vänta nu, är det måndag redan? Vad hände? Jag måste ha missat nåt... jag känner mig lite lurad.

Måndagar borde förbjudas och ersättas av en extra söndag, en söndag som på riktigt är söndag. Det finns en hel rad skäl jag kan komma på. Folk skulle stressa mindre, må bättre, ha mer tid för sig själva och sina familjer, hälsovårdskostnaderna skulle sjunka och konsumtionen stiga... are you with me?

Nåjo, skämt åsido (tyvärr) så gick veckoslutet helt okej även om det var för kort. Lördag morgon var jag lite trög och seg av någon konstig anledning, kanske något att göra med rajraj-tomtefesten kvällen innan? Fullt möjligt. På dan hade jag en sångkeikka jag inte hade sett särskilt fram emot men som gick helt bra. Begravning, liten pojke som dött i leukemi. Svårt att säga nej, svårt att sjunga även om jag inte känner familjen. Hundra människor, många barn, mycket vackert och helt fel.

Nästa programpunkten efter det? Julshopping med fammo och faffa, enligt sedvanligt mönster: vi hjälper dem välja ut våra julklappar. Praktiskt men inte så lätt alla gånger. Vi ska vara nöjda men framför allt ska fammo vara nöjd. Hon är sjuttiåtta och gillar att klä sig stiligt och "modernt" men när det gäller att hitta "nån trevlig blus" åt mig... no comment. I år var jag slug och önskade mig leggings och en undertröja, praktiskt och nödvändigt på vintern. Men när J skulle välja skjortfärg och inte kunde bestämma sig höll hon på att få fnatt. Jag hade helt klart missat hur viktigt det är att briefa honom på förhand.

We love her to bits, obviously. Most of the time.

*Fammoilu: familjeintern term för beteenden som vi förknippar med min fammo. Blandning av finska och svenska (passande, för hon är finne). Uttalas fammoilo.

Inga kommentarer: