torsdag 27 november 2008

julstämning 1.0

Det här med julstämning: den kommer inte av sig själv längre. Det gäller att vara på alerten, ha håven klar och fånga den när den fladdrar förbi med förströdd blick medan den visslar lite oskyldigt. Ha! Nu kommer du inte undan!

Skämt åsido. Vet inte riktigt varför jag har ställt in mig på att komma i julstämning i år. Kanske för att jag inte alls gjorde det ifjol? Kanske för att jag ser extra mycket fram emot jul hos mamma och pappa och brorsan nere i södern i år? Hur som helst så håller det nästan på att gå till överdrifter. Ta igår, t.ex. Jag cyklar i slaskregn in till stan för att se hur julgranen ställs upp framför domkyrkan. Sen deltar jag för första gången i mitt liv i en skum aktivitet som jag intalar mig att också bidrar till stämningen: montera ihop körställningar i domkyrkan inför adventskonserterna. Sedan cyklar jag till salutorget och går på HM där jag hittar en fin klänning till julafton. Sen har jag ännu tio minuter på mig innan genrepet i domkyrkan, och då ska jag med våld hinna dricka glögg och äta pepparkaka på första bästa kafé. För det är så julstämningen kommer, ju?

Klokt, vuxet och harmoniskt (som mina kompisar Hamster och Camster)...? Euuummm... nå, om det inte är det så är det i varje fall roligt. För jag hade roligt igår!

Grädden på moset var att stå i en nästan tom domkyrka och sjunga solo med bara bänkarna och pelarna som publik. Och med inte bara en hel orkester utan en hel fantastisk kör bakom mig. Jag ryser av välbehag bara jag tänker på det, det är något alla borde få testa på! Och alla leenden. Och stämningen, trots tröttheten. Genrepet är alltid långt och tungt, men man hinner liksom insupa stämningen bättre än på själva konserterna. För då är det bara att tuta och köra, man hinner knappt fatta att man är där och så är det redan över.

Nej, det är ju den stämningen som räknas. Och den kommer dessutom nästan av sig själv. Även om Sauli inte hade polotröja utan en ful orange fleecejacka på sig. Fattar han inte hur viktig den där polotröjan är :)

2 kommentarer:

Cam sa...

ursäkta vah? Har Sauli bytt outfit?? Men kanske han hade den svarta polon under fleecen;) hihihih:) då måste du klä av honom med blicken för att få julstämning :D och HUR sjukt är inte det?

Hälsar en som sitter och "skriver på sin gradu" och därför "har en massa tid" för fåniga blogginlägg och -kommentarer.

jutz sa...

JAg stämmer nog in i dina takar om sång i kyrkan och stämmningen på genrepet, det var ett tämligen smärtfritt genrep överlag, vilket ju var kul!

Å jo, funderade faktiskt på din reaktion när Sauli inte hade polon på, det hör ju till... :)

heh, nu gäller det bara att ändå försöka suga ut all glädje och skönhet under helgen!