onsdag 7 november 2012

Iakttagelser med ont i halsen

Jag har kommit fram till några saker. Ingen särskild viktighetsordning, här kommer både djupa livssanningar och lösa vardagsbagateller huller om buller:

- Ett lyckat samarbete bygger på lyckad kommunikation. Ledarskapet i en grupp behöver inte vara perfekt så länge man lyckas kommunicera på ett respektfullt sätt som skapar vi-anda. Människor som inte förstår det här är i regel usla ledare. Jag jobbar i ett projekt där vi just nu har en sådan usel ledare. Å, vad det kliar i mina feedback-fingrar...

- Man är inte dum bara för att man har en stark och pålitlig autopilot. Till exempel: jag är inte dum bara för att jag pumpar ut tvål i handen och öppnar kranen och sen står där med tvål i handen och inget vatten att skölja med för att det är vattenavbrott i huset, vilket jag visste.

- Man är däremot dum om man slarvar med något som man vet att är viktigt och gång på gång måste lida följderna. Här syftar jag på något så enkelt som att dricka C-vitaminbrus varje dag för att slippa urinvägsinfektion. Ni som dras med kroniska urinvägsinfektioner, drick något surt varje dag. Varje dag. Eller så blir det antibiotikakur titt som tätt.

-När man klantar sig är det bäst att ta ansvar, värdigt be om ursäkt och gå vidare. Hädanefter ska jag jobba hårt på det här. Om jag tappar inspirationen ska jag dra mig till minnes episoden med penalen kastad i vredesmod under viktig bandning för att återfinna viljan att bättra mig.

För det är ju så att:


Source: emilyley.com via Heidi on Pinterest

Inga kommentarer: