onsdag 8 augusti 2012

Sånt här sysslar vi med

Låt mig försöka beskriva min dag:

Den började med att jag försökte inviga min mamma i ashtangayogans mysterier, med ganska blygsam framgång. Lugna puckar - sedan jag började lyssna på typ New Kids on the Block i slutet av 80-talet visste jag att vi inte alltid kommer att gilla samma saker, hon och jag. Nu vet vi åtminstone att yoga är min grej och pilates hennes grej (som hon dessutom är jättebra på).

Kring lunch förorsakade jag en mindre familjekris genom att nästan lova bort mig till en körkeikka i Esbo imorgon. Som tur tog jag mitt onekligen svårfångade förnuft till fånga och avböjde i sista sekund. Crisis averted, freden återvände till riket och allt var väl.

Några timmar senare surrade vi över till släktingarna på andra sidan viken och åt en massa god mat, snarvlade en hel del och skrattade medan prinsessan Julia skrek och var på uselt humör. Jag tror faktiskt att jag aldrig har sett mitt barn skrika så där mycket tidigare. Jag vet inte vad som är gulligare - när hon är på soligt humör eller när hon skriker för full hals och tycker att allt är skit.

Slutligen, efter att mitt trötta barn äntligen hade krupit till kojs, åkte pappa och jag ut med snurran och vittjade det nät han hade inhandlat samma morgon i hopp om abborfiléer. Ack, inga abborrar fick vi. Ingen annan fisk heller - det satt en braxen i nätet men den slank tillbaka i sjön i misstag. Nätet hade dessutom trasslat till sig riktigt ordentligt och pappa fick yttra ganska många svordomar innan vi fick allt ombord. Saldot blev lite sjögräs, en brun pinne och ett trasigt nät. Jag konstaterade för mig själv att fiske med nät inte är pappas grej. Må det komma mera gädda med kastspö då, det finns nog smör att steka i.

Nu sitter karln och tittar på OS. Jag ska strax skära några skivor skärgårdslimpa som han har bakat idag, breda på lite(mycket) smör och slå mig ner och försöka intressera mig för idrott fram till läggdags.

Att sån var min dag. Hoppas ni har haft en bra dag ni med. Hej tå.

Inga kommentarer: