måndag 3 oktober 2011

Kvinnor som kan minsann

Ibland belönar livet mig med känslan "det här skötte jag ganska bra". Som idag. Jag står i badrummet och lägger lite lätt vardagssmink inför besök nummer gaah på rådgivningen. Just som jag ska lägga ögonskugga faller den där lilla minipinnen som man lägger ögonskugga med ner i lavoaren och försvinner genom ett av hålen i avloppet. Några favoritsvordomar följer. Sedan tar jag lugnt en skruvmejsel, öppnar avloppet och skruvar isär rördelarna, en efter en, tills den lilla grejmojängen faller ur. Fem minuter senare är jag klar and looking fabulous. Bra känsla, jättebra känsla.

Och just som man känner sig relativt nöjd med dagen kan det plötsligt komma en bitch slap rakt i fejset. På vägen hem från rådgivningen kör vi under en banderoll som mina ögon fastnar på. Banderollen gör reklam för en mässa med namnet "Osaava nainen" som ordnas om några veckor på Mässcentret. "Kvinnor som kan" har jag sett att det heter på svenska. Det låter så nedlåtande att jag blir road, och genast därefter ordentligt störd. J tycker också att det låter skumt. Vi spekulerar lite om vad mässan kan tänkas gå ut på. Säljer de månne utbildning riktad till kvinnor, kanske inom manligt dominerade branscher? Eller vad är grejen?

Väl hemma googlar jag mässan. Huvudtemat för årets mässa är ett sunt och njutningsfullt liv. Relaterade teman är hälsa, kost, välbefinnande och motion. Bland utställarna ser jag ett stort antal företag i hälsokostbranschen, kläd- och designfirmor och kosmetikafirmor. Det kommer även att finnas en dam som spår framtiden. I want to puke. Or bitch slap somebody. Seriöst?

Okej, så nu har jag tagit några djupa andetag och slätat ut pannan. Det återstår mig bara att klargöra att jag inte stör mig det minsta på att det ordnas en mässa med detta innehåll. Tummen upp för hälsa, mode, motion, design och whatnot. Det som stör mig så att jag kunde bita någon i armen är att mässan heter effing Osaava nainen. Jag. Ser. Rött.

Men nej, det krävs mer än så för att förstöra dagen. Det har varit en bra dag, och jag är fortfarande nöjd med mig själv och med livet i allmänhet. Strunt i fåniga mässor med dumma namn.

Inga kommentarer: