lördag 10 september 2011

god mat eller sömn?

Igår lagade jag tagliatelle med kantarellsås till middag och till efterrätt bakade jag en blåbärspaj som vi åt med vaniljsås till. Mums filibabba. I några timmar. Efter någon timme kände jag de första symptomen av vad som hastigt blev seklets halsbränna. Käckt tänkte jag: "jo, men det var så gott att det var värt lite halsbränna, under graviditeten får man dessutom halsbränna av nästan vad som helst." Klockan fyra på morgonen, efter en helt sömnlös natt präglad av vidrigt obehagliga uppstötningar och ostyriga ben, var jag inte fullt så käck längre. Helt ärligt talat så var det inte alls roligt. I sanning, det sög.

Därför är dagens mål numero uno: att inte ha halsbränna igen i natt. Grönsaker och vatten är det enda jag vill ha.

Har ni förresten sett The Notebook? Jätte, jättebra film. Men mondjö vad jag grät mot slutet. Ingen film har fått mig att snörvla och hulka så. Det säger visserligen ännu ingenting, jag är ju gravid och ska i princip gråta mer än vanligt. Men HÖR HÄR: min karls ögon också var röda och fuktiga efter filmen. Det händer typ aldrig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Boken är bättre än filmen. Jag lånar den gärna om du vill läsa. :)
Kram Crisse

Anonym sa...

Usch, jag känner så igen mig! Här kommer de här "goda råden" nu regnande igen, du kan ignorera dem om du inte orkar med allas goda råd ;).

Har du testat att äta något naturligt som dämpar reflux strax innan läggdags? Mandlar, 1-2 st rå potatisar (fungerade bäst av dessa för mig) eller potatismjöl? Ifall det inte ger med sig skulle jag konsultera någon läkare nära dig ifall det här pågår natt efter natt och sömnskulderna blir för stora...

-Abigail

Prinsessan Heidi sa...

Tack Crisse, lånar gärna boken!

Och hördu "Abigail", goda råd är ju guld värda! Som tur har jag inte refluxbesvär hela tiden men när de kommer så är de jättejobbiga. Ska definitivt testa dina tips nästa gång det händer, tack ska du ha :)