fredag 17 juni 2011

några hundra kilometer senare

Hej från Pampas!

Vi är hos moster Inkki i Nykarleby, ska sova här en natt och gå på bröllop imorgon. Vigseln är i Nykarleby kyrka och förrättas av min mosters man, mannen som berättar de bästa historierna på den här sidan om Östersjön. Han är just sån som en präst ska vara. Festen är i en seglarpaviljong utanför Karleby. Som alltså inte är samma ställe som Nykarleby. Häng med nu. Karleby ligger en knapp timme norr om Nykarleby, men här i trakten använder man mest Kokkola, dvs det finska namnet för Karleby. Nykarleby heter inte Uusikokkola utan Uusikaarlepyy på finska, men på svenska använder man nog helst det svenska namnet och ännu hellre säger man Nykaby. Nykaby har en å, precis som Åbo.

Det är två körbekanta som gifter sig, Flora-BD-bröllop nummer xx i historien. Det lär föras en räkning av någon någonstans, har ingen aning om var J och jag ligger på den listan men ärligt talat så saksamma. Hur som helst, det är bröllop och fest, jee. Jag rymdes (nippa nappa) i den planerade klänningen, jee. Jag ska ha mina röda skor, jee jee.

Vi ska träffa mommo också, på söndag. Sen åker vi så småningom ner till Vasa och tar in på hotell Rantasipi Tropiclandia för lite chill. Vi samåkte hela vägen hit och samåker även till Vasa med fru V-W, hotellet var hennes idé. Mycket välkommet med lite välförtjänt avkoppling. Kanske någon behandling, definitivt bastu och bubbelpool och några sköna simtag i bassängen. Man måste ju samla krafter inför midsommar, eller hur?

Jag hittade en baddräkt på Stockmann, lite tantig men nu gäller det att kompromissa lite för bekvämlighetens skull, det är bara så. Den är dessutom bara liite tantig, ska vi säga att den har lindrig tantfaktor, ganska hög stilfaktor, jättehög komfortfaktor men (suck) obefintlig sexighetsfaktor. Tycker jag åtminstone. Men jag håller huvudet högt. Jag må känna mig som en ballong, jag må till och med se ut som en ballong, men jag kan fortfarande hålla ryggen rak och utstråla värdighet. Inbillar jag mig i alla fall.

1 kommentar:

Christa sa...

Visste inte att ni varit i Nykarleby. Hoppas ni hade det bra!