onsdag 27 oktober 2010

sybariten VS sångerskan

Just som jag hann hämta mig från föregående chock (J viker tvätt!) infann sig nästa.

Först lite bakgrund: Jag lider ofta av slem i halsen och det är störande för en som sjunger relativt mycket. Min sånglärare rekommenderade att jag uppsöker en foniater för att få reda på orsakerna och få tips om vad jag eventuellt kan göra. Det lät helt vettigt och, nyfiken som jag är över hur min kropp fungerar, bokade jag tid. Foniatern ställde en massa frågor för att kartlägga mina vanor och så tittade hon på mina stämband. En av de otrevligare upplevelserna i mitt liv. Jag menar tanten håller i min tunga med hjälp av en tygbit, tränger ner en tandläkarspegel i min strupe och, medan jag gör mitt yttersta för att inte kräkas, ber mig sjunga. Jag har valt att helt förtränga hur detta måste ha sett ut.

Så till resultatet: jag blev upplyst om att 1) jo, det finns tecken på irritation som antagligen beror på lindriga uppstötningar av magsyror, dvs. reflux; 2) för att slippa problemet är det viktigt att jag avstår från koffein, alltså kaffe. I detta skede var jag halvvägs med att dra en lättnadens suck för jag dricker ju inte kaffe. Problem solved, all shall be well. Först när jag lite skärpte öronen märkte jag att tanten just hade yttrat några ytterligare ord: "...te, choklad..." VavaväntaVA? Jo, sade hon och tittade tålmodigt på mig. "Det räcker med en bit choklad i veckan för att det ska påverka rösten. Samma gäller alkohol och allt slags fett." Hade nästan lust att fråga om hon inte hade glömt att nämna sex också.

Det är officiellt. Om jag vill slippa slemmet borde jag skippa bl.a. grönt te, rödvin, brandy, olivolja, ost och - här blir jag helt svag i kroppen - choklad. Med andra ord, allt som jag njuter av. Like, forever. Som ni säkert förstår kommer detta inte att hända. Hellre ett liv med alla dessa njutningar och lite slem i halsen. Slemmet är här för att stanna. Slemmet och jag ska bli vänner, vi har inget val.

4 kommentarer:

Stina sa...

vilket fantastiskt inlägg, men skrutt för slemmet men jag tycker att du gör helt rätt i dina val :) nån måtta. kram!

Hanna W sa...

dumma slem :( men har du kollat ev. allergier? vissa foniatrar kan nämligen vara insnöade på reflux och ta till den diagnosen lite väl ofta (säger våra lärare iaf)..
http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/14015430903002262

men jo, choko är nog värt lite slem. alla gånger! :)

Cam sa...

ounou alltså! klart du ska välja slem framom chokladcelibat! alla gånger!

jro sa...

Sångläraren på kursen jag gick på i somras rekommenderade starkt att gå på en "kur" i ett saltrum. Jag har inte prövat själv men åtm i Hfors finns det flera ställen som har Suolahuone, månne inte där i din stad också. Det lär alltså ska lösa upp slem och sånt. Liksom då man putsar näsan med saltlösning, fast för hela kroppen. Hon menade att Suolahuone t.o.m. kan ersätta astmamediciner och sånt. Kanske värt ett försök?