måndag 27 september 2010

weekend shopping in Suburbia

Litet tips för den folkskygge: gå inte till Ikea på en söndag. Världens onödigaste tips, jag vet. Vem av mina trogna läsare är folkskygg, liksom? Jag tänker inte alltid efter, som ni väl har märkt.

Jag känner på mig att ni alla kliar er i huvudet och undrar unisont: but why Ikea on a Sunday? För att mingla med tusen miljoner okända människor? Nå NEJ, vi hade faktiskt en god anledning. Vi ska skaffa ny säng. Ta-daaa. Med Tempurmadrasser och motorstyrda sängbottnar. TA-DAAA! En viktig investering med tanke på livskvaliteten, och så vidare, et cetera. En ganska stor investering (Tempur är, nå ska vi säga att det är lite dyrt. Jo.). Så, hittade vi en säng? Jo och nej. Den jag ville ha visade sig vara för vinglig, alltså på gränsen till farlig. Snacka om besvikelse. Den hade så underbart stora lådor undertill... känner ni samma välbehag som jag av att uttala orden "massor med förvaringsutrymme"? Jag var helt säker på att den skulle bli vår nya säng, men en kort testkörning* visade hur fåfäng den tanken var. Hallå Ikea, ett önskemål: tänk på att en säng ska kunna användas för två ändamål varav det ena kräver en bekväm madrass och det andra en stabil sängstomme.

Jakten fortsätter.

*en ordentlig testkörning är viktig när man köper säng. Det räcker inte att bara ligga på den. Men det går inte att hoppa upp och ner på den heller, man ska ju helst inte dra till sig för mycket uppmärksamhet. Någonstans mittimellan, skulle jag säga.

Inga kommentarer: