tisdag 13 april 2010

Påskhelgen revisited

Ett löfte är ett löfte och jag håller minsann mina löften, fast de kommer ett inlägg för sent. Före Den Stora Bloggtorkan lovade jag visst berätta om:

1) hur vi trots Alkos sabotage lyckades komma över en flaska vin (under påskhelgen)

Det är lördag och vi ska dra ut på påskviikend till Houtskär i lugn takt. Ingen stress, inga våldsamma planer som måste följas, bara att packa varsin väska och åka via butiken. Plus Alko. Jag har nämligen fått inspiration att laga en maträtt som tillreds med rödvin, och så vill man ju ha lite extra att dricka med maten också. Kanske en liten flaska brandy också kunde sitta bra.

Vi kommer till Prisman. Tar all tid i världen på oss, för vi kan minsann det här vi. Andra springer runt med inköpslistan i högsta hugg och styckmord i blicken, vi bara strosar omkring och är coolare än djupfryst fil. I kassakön ser jag plötsligt ett bekymrat uttryck i J:s ögon. Oh, shit. Vad? Jo, Alko har förstås stängt. STÄNGT. Jag blir lite förbannad. Alko har ju helt klart stängt så att alla alkisar som sträcksuper sig genom påskhelgen inte ska kunna köpa mera djävulssaft om den tar slut mitt i The Big Fat Kossuweekend. Och skit i resten. Aaaarrrrgggh doesn't begin to cover it.

J kommer dock på en plan B: han vet var det finns en flaska rödvin. På kontoret finns en sista "tackflaska" som har blivit över från tillställning X. Den tar vi. Sagt och gjort, vi kör in i rusningstrafiken i centrum och hämtar rödvinet. På vägen kollar vi Alkon på Wiklund och på Kristinegatan och de har också stängt. Förstås.

Och så gick det till denna gång.

Fortsättning följer.

Inga kommentarer: