söndag 7 mars 2010

Prinsessan i tornet

Hemma igen efter en kort men wunderschön helg. La Traviata på Nationaloperan var helt najs, tyvärr var tenorhjälten (Alfredo) obekvämt nära ett skämt och sopranhjältinnan (Violetta) hade säkert lite missförstått vad den vackra, utsmyckade, världsberömda "devil may care"-arian i första akten egentligen går ut på. Grejen är liksom inte att man ska träffa precis alla toner lika hårt och med vibratoinställningen på max. Nej. Men scenografin var läcker, orkestern var jättebra och till och med sångarna började sjunga bättre från och med akt två. Bara att konstatera att La Traviata är en fantastisk opera med otroligt vacker musik.

Detta var då fredag kväll och utgjorde en bra avslutning på en dag som vi dessvärre till största del måste arkivera under Jobbiga Dagar Som Helst Ska Glömmas (jag minns att jag i ett skede satt i bilen och stuvade in hundra DVD-skivor i hundra kuvert, och i ett annat skede kånkade på en låda full med kuvert till posten - en timme före operan skulle börja - och lådan vägde förstås en miljon kilo. Allt var förstås J:s fel för det hade med hans jobb att göra). But - all's well that ends well.

Lördagen kan vi däremot arkivera under Mitt I Prick-Dagar, det är helt oförskämt vad den dagen var bra. En enda serie fullträffar från början till slut. Mera Mitt I Prick-dagar åt folket! Vi bodde på Hotel Torni, centralt och bekvämt och med jättebra frukostbuffé (mitt i prick!); solen sken nästan hela dagen (mitt i prick!); vi inledde dagen med en promenad ute på Tölöviken och kollade därefter in en utställning med foto efter fascinerande foto av Helsingfors 1907-1913, med knivskarpa detaljer (mitt i prick, tack för tipset JRo!); tog fikpaus på Café Esplanad (gott!); åt nepalesiskt till middag, såg en japansk animefilm på bio (Prinsessan Mononoke - jiisus jag vill också vara cool som hon och rida på vita vargar som talar), korkade skumpan på rummet. Slut på rapporten. Kickass day.

Innan ni hinner bli för avundsjuka kan jag dock avslöja att jag hade jobb som väntade idag när vi kom hem. Inte jättemycket, men ändå. Nu har jag avverkat en mängd som jag anser vara skälig och tänker förflytta mig till soffan. J har volleybollträning så jag har dessutom envälde över styrdosan, wuhu.


Inga kommentarer: