torsdag 21 januari 2010

Åbo-Hfors-Åbo

Är nyss hemkommen från Helsingfors där Exaudio deltog i en lång och dösjukt bra konsert för unga europeiska musiktalanger på Savoyteatern. Programmet bestod av flera delar: marimba, kör, tuba, blockflöjt, solosång, dragspel och slagverk. När jag säger unga menar jag i tonåren. Och när jag säger dösjukt bra menar jag att allt som framfördes där var totalt imponerande och gripande. Modernt blandat med klassiskt i ny tappning (t.ex. Bach på dragspel eller marimba). Konserten var två timmar lång men jag orkade lyssna lika koncentrerat hela tiden för det var så spännande och alla musiker var så hujsigt bra. De framförde otroligt snabba och krävande partier med sådan inlevelse, precision och ooomf att man bara satt och gapflinade. Älskar sådana fina överraskningar :)

Klockan är snart halv två på natten och det är nog dags att fara och sova. Aps, sorry, gå och lägga mig.

Inga kommentarer: