tisdag 8 december 2009

Känner någon igen sig?

Ok, blogg, du får vara min terapeut idag. Har tid med en halv timmes session så nu börjar vi.

Det finns ett syndrom som jag iakttar överallt omkring mig och som beklagligt ofta drabbar mig själv, nämligen DF (Duktig Flicka). Jag tycker att också personer med DF förtjänar stödgrupper som bygger på anonymitet. Om t.ex. jag skulle få ett anfall av DF kunde jag gå på ett möte, ställa mig framför alla andra och säga något i stil med:

"Hej, jag heter xxx och jag är en duktig flicka. Jag måste vara bäst på allt, klara allt och alltid vara på gott humör. Jag måste prestera över andras förväntningar och alltid överträffa mig själv. Jag måste dessutom ha båda fötterna stadigt på marken, ha bra humor, vara mogen, ha en imponerade emotionell intelligens. Jag måste vara insiktsfull, förstående, balanserad och inspirerande. Jag måste vara expert på mindfullness, senaste modet, GI och allt annat som damtidningarna upplyser oss om. Jag måste äta hälsosam dundermat och motionera regelbundet och varierat så att min kropp mår bra. Jag måste ha en snygg kropp, snyggt hår och se fräsch ut varje dag... osv."

Så här skulle det låta i början. Efter några möten och samtal skulle det bli bättre och bättre, tills det skulle låta så här:

"Hej, jag heter xxx och har inte haft DF på xx dagar. Jag är ganska duktig på ett och annat, måttligt duktig på några saker och helkass på en massa saker som jag inte bryr mig om. Mitt liv går ut på att försöka hinna med allt det jag ska hinna med, och då och då försöka ha lite egen tid. På min egen tid försöker jag ignorera skuldkänslorna för allt det jag borde göra, och istället koncentrera mig på det jag vill göra. Om jag vill sitta i soffan och dega och äta choklad så gör jag det. Om jag vill slötitta på TV-serier istället för att läsa artiklar om mindfullness och GI-mat så gör jag det också. Min kropp är inte perfekt men jag trivs för det mesta ganska bra med den."

4 kommentarer:

Cam sa...

jag bojkottar ordet duktig. usch jag känner igen mig alltför väl i det där du skriver.

duktig är ett fult ord.

Prinsessan Heidi sa...

Bra, två är tillräckligt för att bilda en klubb! DÖD ÅT DEN DUKTIGA FLICKAN! :)

jutz sa...

hehe. En tillägskommentar till debatten DF. Varför är det så att, åtminstone jag, alltid siktar på helgerna och inte kan njuta av vardagen för den är fylld av stress och måsten?

Och håller helt och hållet med om att DF borde strypas!

Powderbunny sa...

Grattis!!

Du beskrev inte bara den duktiga flickan just med framgång, utan också den DÖTRÅKIGA :) o låter mycket bekant. kanske något att tänka på då man väntar på medaljerna runt halsen som ingen nånsin hänger dit...

Lycka till på konserten, den pågår just nu, men tiden räckte inte till för att hinna dit, trots att det är THE place to be ikväll o ALLA är där. men tänkte skämma bort mig med lite färskpasta, god ost, vindruvor o mozarellasmörgåsar istället!!

Måste upprätthålla semesterfiilisen på något sätt åtmintone fram till jul!!

Ses på tomtefesten?? tur att det finns en massa kul fester att se framemot!