måndag 14 september 2009

Resefläsbäcks

Är tillbaka i Åbo nu. Lördag och söndag var jag helt död, helt enligt planerna.

Fatta, efter sjutton dagars resa är jag äntligen hemma. Intryck från hemresan:

Fredag, ca kl. 14, Tel Aviv. Flygplatsen är superhypermodern och fin. Vackra vatteninstallationer, behaglig sandfärgad sten, trevliga butiker, gratis trådlöst internet. Men ack, alla dessa positiva intryck förintades av en BITCH till tysk tantjävel som skällde ut mig i den icke-fungerande kön till den första av fem (fem!) säkerhetskontroller, för att jag muka hade trängt mig förbi henne i kön. Helt grundlöst, jag hade trängts UTANFÖR kön och försökte tränga mig tillbaka IN i kön FLERA platser bakom min ursprungliga plats. Trött som jag var kom jag mig inte för att försvara mig utan försökte vara försonande på tyska. Ååååh vad det harmar att jag inte sa något mööördande. Auf Deutsch.

Frankfurt, ca kl. 21. Också här måste man gå genom en passkontroll och en bagagekontroll. Bakom glaset i passkontrollen sitter en kille med melankoliskt vackra mörka ögon som tittar länge och väl på mig, sen på passbilden, sen på mig igen. Jag har råkat ut för detta förut, passbilden - sminkad och fräsch Heidi - motsvarar nästan aldrig verkligheten - har ni sett Pamela Anderson med och utan smink? Bara en lindrig överdrift. Jag mumlar något i stil med "Kein makeup, tut mir leid". Men han tittar på mig och säger typ: "det behöver du inte." Charmig blick, charmigt leende. "Ciao". Jisses. Jag lyckas tydligen flörta mig fram fast jag är halvdöd och på jävligt humör.

Helsingfors Vanda, ca kl. 02. Fem plusgrader. Nästa buss till Åbo går... 03.22. Whopeee.

Åbo, kl. 06. Lågkonjunktur eller inte, nästa gång får de lov att fixa vettiga flyg. I'm too old for this crap. Jag överväger på allvar att gå i ide fram till jul. Taxichauffören är vänlig och förstående, hon får mig att känna mig välkommen och trygg. Inser att jag för första gången på över två veckor hör och använder bara ett språk. Inte mitt modersmål, men ett av "hemmaspråken" i alla fall. Ååååbo vad jag saknade mitt Åååbo.

2 kommentarer:

jutz sa...

Oj nej vilket slut på äventyret.... välkommen hem!

Jonna sa...

"Ciao" satt säkert bättre då än "Aj laav juu, aj laav sex" :D Jättekul att du är hemma igen, vi måste ses snart! puss :)