onsdag 23 september 2009

Rådd-djuret

Orden rådd (subst.), rådda (verb) och råddigt (adj.) är i min mening verkliga pärlor i det finlandssvenska språket. De är också perfekta för att beskriva min omgivning. Det är råddigt på mitt arbetsbord, råddigt på matbordet, råddigt i sovrummet. Bara köket är en oas av semiprydlighet men också där finns det lite rådd på ett hörn av köksbordet.

För de som inte vet det så hatar jag rådd. Hatar. Dock kan jag också konsten att bli selektivt blind och det är en alldeles förträfflig egenskap när man a) inte hinner ordna upp, b) behöver en stund framför TV:n istället för att ordna upp, eller c) inte känner för att ordna upp.

Men det finns en countdown någonstans i universum som har börjat och som inte kan pågå hur länge som helst förrän jag MÅSTE få bort råddet.

Men tills dess: råddelirådd på er alla...

4 kommentarer:

Cam sa...

jag förstår inte varför det blir råddigt alltså. JAG tycker att det borde räcka med att plocka undan saker och städa en gång och sen skulle det genom magi hållas oråddigt forever. det är slöseri med mänskliga resurser att måsta reda upp råddet om och om igen.

kram och hälsningar från en riktig råddhåla :)

jutz sa...

jag förstår dig PH. Jag hatar också rådd men av någon obegriplig orsak dyker råddet ändå upp. Lättas tycker jag är att skylla på sambon, för ALLT är ju hans fel. JU.

Prinsessan Heidi sa...

Slöseri med mänskliga resurser AMEN! Finns det inte en fysikens lag som säger att allt tenderar mot kaos? Jag tänker skylla på den :)

Cam sa...

ah, man kan skylla på sambon! kanske jag borde skaffa en sån bara för att ha någon att skylla på?