torsdag 16 oktober 2008

Bloggen börjar

Nu skriver också jag blogg. Dagbok på nätet.

Bloggens namn? Ja. Det är ju så att jag egentligen skulle födas till prinsessa. Om allt hade gått som det skulle och man tror på sagorna så skulle jag nu sova till tio varje morgon, ha betjänter som passar upp mig, bo i ett vackert palats med alla tänkbara bekvämligheter och leva ett liv i lyx utan att arbeta eller behöva oroa mig om pengar, lån eller pension. Jag skulle hjälpa de fattiga och vara klok och kunnig och vacker, gå på baler och leva loppan. Jag skulle kunna äta vad jag ville utan att bli fet. Jag skulle resa och ha egen båt och egen jet och inte känna skuldkänslor för klimatet för jag skulle återplantera regnskogen i Amazonas.

Så har vi verkligheten: just nu regnar det och är råttgrått ute. Jag sitter vid datorn och borde egentligen jobba. Igår åt jag brie och blåmögelost till kvällsmål och känner mig tjock. Skulle vilja shoppa men har varken tid eller råd just nu. Skulle vilja skippa hela november men jag bestämmer inte över sånt.

Ja, något konstigt hände: det blev inte som det var tänkt. Men tro inte att det inte lever en liten prinsessa i mig ändå. Det har det alltid gjort. Jag kom till världen och har ända sedan barnsbenen fått leva som en lagom blandning av vanlig flicka, citytjej, naturtös och, just det, prinsessa.

Så går livet vidare. Och man försöker känna sig som en prinsessa mitt i den gråa vardagen. Genom att unna sig lite vardagslyx då och då, njuta av livet, vännerna, det som känns bra, det som är viktigt och betyder något. Hålla fötterna stadigt på marken och huvudet stadigt uppe i molnen.

Så börjar denna prinsessas blogg :)

1 kommentar:

Cam sa...

Välkommen till bloggosfären:) Kiva att ha dig här också! Kram!